Aktywny pedał Moza mBooster
Korzyści
- Bardzo konkurencyjna cena sprzedaży
- Świetne wrażenia w grze
- Dostępny w zestawie z pedalboardem CRP2
- Integracja ABS z obsługą kilku symulatorów
Wady
- Pedał hałasuje podczas użytkowania
- Nieporęczny pedał w konfiguracji x2 lub x3
Nasza ocena: 9,4/10
Nie tak dawno mieliśmy przyjemność testować ActivePedals firmy Simucube, który jest w pełni elektrycznym pedałem zaprojektowanym w celu zapewnienia rowerzystom informacji zwrotnej. Zaletą takiej technologii jest to, że pedał staje się praktycznie nieograniczony pod względem regulacji, sprzężenia zwrotnego i haptycznego sprzężenia zwrotnego, ponieważ silnik elektryczny zarządza tym wszystkim.
W obliczu tej sytuacji Moza Racing, wciąż młoda marka na rynku Sim-racing, chce zaznaczyć swoją obecność na tym wysoce konkurencyjnym rynku. Wyraźnie celuje w segment Fanatec, ale pójście jeszcze wyżej, na terytorium Simucube lub Heusinkveld, jest odważnym posunięciem.
Do tej pory ActivePedal firmy Simucube był jedynym pedałem w swojej klasie. Ale sytuacja zmieniła się wraz z aktywnymi pedałami mBooster firmy Moza. Jest to aktywny pedał, który chce zmierzyć się z pedałem Simucube, za prawie 3 razy mniej. Pytanie, które zadałem sobie podczas testowania tego mBoostera od Moza, brzmiało: czy będzie to 3 razy mniej? Cóż, przekonajmy się.
Główne i techniczne właściwości pedału
- 21-bitowy enkoder magnetyczny
- 2 czujniki Load Cell, każdy o wadze 200 kg, do użytku w pozycji odwróconej
- 15-bitowy czujnik kąta
- Konstrukcja ze stopu aluminium
- Dostępne w konfiguracji 3-pedałowej
- Kompatybilny z PC i Pit House, a także tuzinem gier wyścigowych
- Haptyczne sprzężenie zwrotne dostępne z natywną obsługą ABS w niektórych grach wyścigowych.
- Kompatybilny z pedalboardem Moza CRP2
Projekt
Zacznijmy od konstrukcji mBoostera. W porównaniu do ActivePedals Simucube’a, rozwiązanie Moza jest bardziej zagęszczone pod względem części, ale moim zdaniem jest znacznie bardziej stonowane. Ubranie jest całkowicie czarne, z kilkoma brązowymi akcentami i logo marki w tym samym kolorze. Moim zdaniem mBooster wygląda o wiele bardziej jak pedalboard do simracingu niż produkt Simucube.
Z drugiej strony, pod względem wielkości jest duży, podobnie jak jego konkurent. I tego też należy się spodziewać, bo trzeba pamiętać, że wewnątrz cylindrycznej części znajduje się dosłownie silnik elektryczny. Będzie to miało wpływ na korzystanie z kilku mBoosterów, mimo że Moza oferuje podstawkę, która może pomieścić 3 aktywne pedały. Będzie bardzo ciasno, to na pewno, ale nie mogę powiedzieć zbyt wiele na ten temat, ponieważ testowałem tylko jeden pedał.
Montaż na zamówienie
mBooster jest oczywiście montowany na podwoziu. Ten aktywny pedał można również zainstalować na nowym CRP2 lub bezpośrednio na kokpicie. Moza oferuje również dodatkowy wspornik dla mBoostera, jeśli chcesz używać kilku pedałów na swoim sprzęcie.
Instalacja jest dość prosta, wystarczy kilka śrub, aby wszystko zabezpieczyć. Jednak zarządzanie kablami będzie nieco problematyczne, ponieważ kable do połączeń USB i RJ11 znajdują się z boku mBoostera i z pewnością dotkną pedału obok niego, jeśli konfiguracja obejmuje 2 lub 3 z nich. Jak wspomniałem wcześniej, jeśli planujesz używać 3 pedałów, z mBoosterem będzie bardzo ciasno. Należy o tym pamiętać.
Produkcja i wykończenie
Nic dziwnego, że mBooster jest zbudowany wokół konstrukcji ze stopu aluminium, ponieważ nie tylko pedał jest aktywny, ale może generować do 200 kg siły hamowania. Aby temu sprostać, potrzebna jest bardzo solidna rama.
Jeśli chodzi o wykończenie, widać różnicę w budżecie między mBoosterem a ActivePedals Simucube. Nie mówię, że jest tani, nie, daleko od tego. Muszę jednak przyznać, że jest to poziom niżej niż konkurencja.
Części są jednak bardzo dobrze obrobione, podobnie jak ich montaż. Ale wizualnie, a zwłaszcza w rękach (przy okazji jest ciężki), istnieje zauważalna różnica w jakości między tymi dwoma produktami.
Regulacja wspornika dolnego
Przyjrzyjmy się możliwym ustawieniom mBoostera. Jeśli chodzi o ustawienia fizyczne, nie ma ich zbyt wiele, ponieważ praktycznie wszystko odbywa się za pośrednictwem oprogramowania. Można dostosować kąt pedałowania (do 15°), a także skok (do 25°). Ci, którzy nie są weekendowymi majsterkowiczami lub nie lubią spędzać godzin na dostosowywaniu swojego mechanizmu korbowego, będą zadowoleni z mBoostera.
Jeśli chodzi o ustawienia oprogramowania, to jest raj. Pit House, który obsługuje mBooster, jest obecnie w wersji beta, ale jest naprawdę kompletny, jeśli o mnie chodzi. Możesz skonfigurować skok pedału, sprzężenie zwrotne, twardość, krzywą, ABS, odbicie, tarcie i tak dalej. Jest naprawdę kompletny, nawet jeśli mBooster nie jest technicznie kompatybilny z SimHub, ale szczerze mówiąc, oprogramowanie Moza wystarczy, aby zrobić mniej więcej to, czego chcesz pod względem ustawień.
Wrażenia podczas gry
Po różnych wprowadzeniach do mBoostera Moza, co z jego wydajnością? W chwili pisania tego tekstu istnieje tylko jeden konkurent dla aktywnego pedału Moza, a jest nim ActivePedal firmy Simucube. Tak więc mecz nieuchronnie zamieni się w porównanie między nimi, ale postaram się zachować dystans, ponieważ to nie jest Simucube kontra Moza.
Jeśli chodzi o wyczucie mBoostera, jest to bardzo dobry aktywny pedał do symulatorów wyścigowych, zwłaszcza w pozycji hamulca. Stopień realizmu oferowany przez ten pedał jest bardzo wysoki, zbliżając się do tego oferowanego przez jego konkurenta, Simucube.
Jeśli chodzi o sprzężenie zwrotne, a raczej siłowe sprzężenie zwrotne, mBooster radzi sobie z konkurencją. Weźmy na przykład blokadę kół, która jest obsługiwana przez kilka symulatorów wyścigowych, w szczególności AC i ACC. Odczucia są ultra-realistyczne w tych dwóch tytułach, z niemal natychmiastowym uczuciem blokowania. Uczucie w niektórych tytułach jest progresywne i poczujesz w stopie, że koła zablokują się, jeśli będziesz hamować tak mocno. Muszę przyznać, że z czasem zmieni się to w bardzo skuteczną pamięć mięśniową.
Przejdźmy teraz do ABS lub innych wibracji odczuwanych w stopie. Jest tam, ale implementacja jest dość dziwaczna w tym sensie, że poczujesz wibracje na wysokim poziomie, a następnie spadną, aby osiągnąć odpowiednią częstotliwość. Wyobrażam sobie, że można to poprawić za pomocą oprogramowania i mam nadzieję, że tak się stanie.
A dla tych, którzy nie chcą jeździć z dodatkowym wyczuciem, mBooster jest doskonałym pedałem Load Cell. Silnik, a także czujniki, są w stanie symulować do 200 kg nacisku, co jest dużą wartością w przypadku wyścigów symulacyjnych. Pedał jest precyzyjny, elastyczny i można go łatwo regulować za pomocą Pit House. Nawet gdy mBooster jest używany bez elektrycznej ingerencji w wibracje, pozostaje doskonałym pedałem LC.
Kompatybilność
Pod względem kompatybilności mBooster jest bardzo imponujący: pedał jest kompatybilny ze wszystkimi bazami Moza, a także bazami Direct Drive innych marek, ponieważ jest podłączony bezpośrednio do komputera przez USB.
Jeśli chodzi o symulatory wyścigowe, obecnie dostępne są Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione, Automobilista 2, EA SPORTS WRC, iRacing i RaceRoom, przynajmniej jeśli chodzi o ABS i wibracje. W trybie LC obsługiwana jest pełna gama tytułów.
Stosunek jakości do ceny
Porozmawiajmy o cenie. mBooster jest dostępny w sprzedaży detalicznej za 999 euro i szczerze mówiąc, daje to doskonały stosunek jakości do ceny w porównaniu do konkurencji. Konstrukcja jest dobra, jakość jest odpowiednia, a czucie pod prawą stopą jest znakomite.
Mój werdykt
Dzięki mBooster, Moza odniosła sukces w oferowaniu wysokiej jakości aktywnego pedału, który jest dostępny i dobrze zintegrowany z ekosystemem. W porównaniu z Simucube ActivePedal, jest to wyraźnie bardziej przystępna cenowo alternatywa, bez poświęcania podstawowych wrażeń.
Tak więc, jak ja to widzę: jeśli masz już ekosystem Moza i chcesz zwiększyć realizm swojej konfiguracji bez nadwyrężania budżetu, mBooster jest doskonałą opcją w znacznie bardziej rozsądnej cenie.
Jeśli jednak Twoim celem jest zbudowanie ostatecznej, bezkompromisowej konfiguracji, rozwiązanie Simucube wychodzi na prowadzenie… ale za znacznie wyższą cenę.
0 komentarzy