W sim-racingu cel dyscypliny różni się w zależności od kierowcy. Najogólniej rzecz ujmując, można albo zainwestować w uzyskanie maksymalnych emocji, zbliżając doznania do prawdziwego samochodu wyścigowego, albo dobrze się bawić i zabić czas po dniu spędzonym w pracy lub na uczelni. Niektórzy preferują drugą opcję, co jest całkiem godne pochwały, ponieważ każdy wie, że spędzanie ponad 8 godzin na zewnątrz jest stresujące, a nie ma nic lepszego niż dobra gra wyścigowa, aby złagodzić presję. I mamy lwią część puli kierowców wyścigowych, którzy należą do pierwszej kategorii, a mianowicie tych, którzy szukają emocji i immersji.
Jak wiadomo, istnieje cała masa sprzętu i akcesoriów do wyścigów symulacyjnych, które zmniejszają przepaść między rzeczywistością a światem wirtualnym. Weźmy na przykład dynamiczne podwozie. Ich rola jest prosta: integrują ruchy ciała z konfiguracją. Gdy samochód pokonuje zakręt z dociskiem, podwozie odchyla się w jedną stronę. W wyścigach symulacyjnych takie ustawienia są wciągające na najwyższym poziomie.
Istnieją jednak inne akcesoria, które zwiększają realizm wirtualnych wyścigów bez rozbijania banku. Są to na przykład rękawice i buty wyścigowe, kombinezony wyścigowe, deska rozdzielcza i tak dalej. Wszystkie te akcesoria i wyposażenie mogą wydawać się zbędne dla przeciętnego gracza, ale najbardziej doświadczeni zawodnicy przysięgają na dodatkowy realizm i zrobią wszystko, aby uzyskać konfigurację jak najbardziej zbliżoną do prawdziwego samochodu wyścigowego.
A gdybym ci powiedział, że istnieje inny sprzęt, który jest używany w wyścigach samochodowych, ale rzadko w sim-racingu? Cóż, mówimy o uprzęży, która często jest odkładana na bok, ponieważ wirtualni kierowcy nie widzą w niej żadnej strategicznej przewagi pod względem wyczucia. Czy Twoim zdaniem uprząż jest niezbędnym akcesorium, czy tylko elementem dekoracyjnym? Poniżej przedstawię moją opinię.
Co to jest uprząż?

Zacznijmy od podstaw: czym jest uprząż? Uprząż to system bezpieczeństwa używany w samochodach wyścigowych do utrzymywania kierowcy w miejscu. Można je porównać do pasów bezpieczeństwa Pro Max.
Zasada jest prosta: masz pasy, które są przymocowane do podwozia samochodu lub klatki bezpieczeństwa i są umieszczone po obu stronach tułowia, na ramionach i na miednicy, aby zapiąć się między nogami.
Przewagą uprzęży nad pasami bezpieczeństwa jest ruch ciała. W przypadku standardowego pasa masz pasek, tak, ale służy on głównie do podparcia w przypadku zderzenia czołowego. Jeśli chodzi o wsparcie boczne, to głównie fotel wykonuje całą pracę.
Uprząż zapewnia wsparcie boczne dzięki pasom, a także wsparcie przednie, ponieważ jesteś przyklejony do siedzenia, w przeciwieństwie do pasów bezpieczeństwa i ich mechanizmu sprężynowego, który pozwala na pewien luz przed zablokowaniem. I to jest główna różnica między uprzężą a pasem, a przede wszystkim przewaga bezpieczeństwa tej pierwszej.
Rodzaje uprzęży w samochodach wyścigowych
Istnieją 4 główne rodzaje uprzęży stosowanych w samochodach wyścigowych: 3, 4, 5 i 6-punktowe. Wyjaśnię je pokrótce, aby dać ci wyobrażenie o tym, czym się charakteryzują.
Uprząż 3-punktowa ma dwa pasy na ramionach i jeden na miednicy. Ta uprząż oferuje dobry kompromis między wsparciem a łatwością instalacji. Co więcej, można z nich korzystać w codziennej jeździe samochodem, bez nadmiernego obciążania fotelika.
Uprząż 4-punktowa dodaje kolejny pasek wokół miednicy, zapewniając znacznie lepsze wsparcie, ze szkodą dla praktyczności; tę uprząż trudno jest założyć, a także zdjąć, więc nie jest idealna na co dzień.
Uprząż 5-punktowa dodaje kolejny pasek do uprzęży 4-punktowej, tym razem między nogami. Nie będziesz mógł się poruszać ani na boki, ani do przodu.
I wreszcie, 6-punktowa uprząż lub FIA dla Fédération Internationale de l’Automobile. Ta uprząż jest używana w wyścigach samochodowych i zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa i wsparcia podczas wyścigu.

Ale po co zakładać uprząż w symulatorze wyścigowym?
Odpowiedź na to pytanie jest subiektywna; moja opinia może różnić się od Twojej. Osobiście uważam, że uprząż dodaje immersji do już kompletnej konfiguracji symulatora wyścig owego. Oczywiście ten sprzęt nie ma żadnej realnej przewagi technicznej, ponieważ nie zyskujesz sekund na okrążeniu.
Może jednak zaoferować większe zanurzenie w wyścigu, zmniejszając granicę między rzeczywistością a wirtualnością. Poczujesz się bardziej jak kierowca wyścigowy, bez uszczuplania swoich rezerw gotówkowych. To prawda, że na rynku można znaleźć uprzęże FIA, które kosztują ponad 300 euro, ale szczerze mówiąc, to pieniądze w błoto, chyba że spędzasz dni na torze w weekendy i jeździsz na symulatorach w ciągu tygodnia. 3-punktowa uprząż jest więcej niż wystarczająca, jeśli o mnie chodzi, i pozostawi tylko około 50 euro dziury w finansach.
Czy powinieneś zainwestować w uprząż? To zależy. Jeśli szukasz kompletnego zestawu, który jest jak najbardziej zbliżony do kokpitu GT3, to tak, warto to rozważyć, zwłaszcza że niektóre produkty nie są aż tak drogie. Ale jeśli tylko uprawiasz symulację wyścigów dla zabawy i relaksu, rozsądniej byłoby, przynajmniej moim zdaniem, zainwestować w coś innego.
0 komentarzy