Chociaż w świecie symulatorów wyścigowych istnieje wiele marek, mamy graczy, którzy istnieją od dawna i nie potrafią wprowadzać innowacji, a także mamy marki, które mają dosłownie 4 lata i nadal potrafią wymyślić urządzenia peryferyjne, które są pełne wrażeń i realizmu.
Główni gracze na rynku wyścigów symulacyjnych to Logitech i Thrustmaster którzy właśnie wkroczyli w świat Direct Drivepomimo faktu, że obie marki powstały ponad 20 lat temu. A w zupełnie przeciwnym spektrum, aktorzy tacy jak Moza Wyścigi lub Simagic którzy „urodzili się” pod koniec 2010 roku, dostarczają nam jedne z najbardziej wydajnych silników DD na świecie.
Chodzi mi o to, że czasami marki atakują dany segment tylko po to, by zarobić pieniądze i zdobyć udział w rynku. Ale na szczęście są aktorzy, którzy są tam, ponieważ kochają grę, tak jak w przypadku FanatecSimucube i Asetek SimSports. Fani gier znajdą najnowszą markę Asetek, szczególnie jeśli interesujesz się podkręcaniem i chłodzeniem wodnym. Cóż, mówiąc prościej: to ta sama marka bloków dla CPU i GPU, ale od 2021 roku zajmuje się wyścigami symulacyjnymi.
W dalszej części przedstawię markę, a raczej jej dział symulatorów wyścigowych, opowiem o jej flagowych urządzeniach peryferyjnych i przedstawię moją opinię na ich temat.
Historia firmy Asetek
Firma Asetek została założona w 1997 roku przez Duńczyka André Eriksena. Na samym początku historii marki, i tak jest do dziś, firma koncentrowała się na chłodzeniu wodnym i innowacjach w grach. Jeśli kiedykolwiek widziałeś film na YouTube lub czytałeś artykuł o podkręcaniu komputera, prawie na pewno słyszałeś o firmie Asetek i jej projektach bloków.
Trzeba przyznać, że firma zawsze była innowatorem w dziedzinie chłodzenia wodnego, badając i opracowując nowe projekty, patenty itp. Praktycznie wszystko, co ma obecnie związek z chłodzeniem wodnym, jest projektowane przez Asetek, a to oznacza, że firma ma dużą wagę.
Jeśli chodzi o wyścigi symulacyjne, André Eriksen ściga się samochodami od kilku lat, a jego syn ściga się obecnie w GT World Challenge. Mając na celu dywersyfikację swojej działalności, Asetek po raz pierwszy wszedł do segmentu sim-racing z pedalboardami. Od tego czasu mamy cały ekosystem duńskiej marki i jedne z najlepszych obecnie na rynku.
Ekosystem Asetek
Najlepszym sposobem na zdobycie udziału w rynku jest posiadanie kompletnego ekosystemu produktów i ich różnorodność. Asetek wie o tym bardzo dobrze, ponieważ marka jest obecna w segmencie chłodzenia wodnego od ponad 20 lat.
Obecnie ekosystem duńskiego producenta jest dość kompletny, z systemem Quick Release, który pozwala na używanie kół innych marek z bazami Asetek, mechanizmami korbowymi, bazami i kołami, a wszystko to w 3 seriach: La Prima, Forte i Invicta. Wszystkie urządzenia peryferyjne Asetek obejmują podstawę, kierownicę i pedalboard, dzięki czemu trafiają do każdego budżetu i każdego symulatora na świecie. Muszę jednak od razu ostrzec: marka jest pozycjonowana w segmencie premium, a produkty Asetek nie są tanie.
W przeciwieństwie do marek takich jak Fanatec , które oferują obszerny katalog produktów i urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych, Asetek jest raczej nieśmiały, z zaledwie 3 pozycjami w każdym zakresie. W sumie Asetek oferuje 3 podstawy, 3 kierownice (w tym 1 w fazie rozwoju) i 3 pedały. Szczerze mówiąc, nie jest to wiele produktów, ale z góry mogę powiedzieć, że są doskonałe.
Asortyment La Prima
Prima reprezentuje podstawową gamę produktów Asetek, z wysokowydajnymi urządzeniami peryferyjnymi dla każdego. Gama obejmuje kierownicę w stylu Formula, podstawę Direct Drive 12 nm i mechanizm korbowy Load Cell.
Asetek sprzedaje urządzenia peryferyjne z serii La Prima w pakiecie i można je otrzymać w zamian za 1135 euro.
Mechanizm korbowy La Prima
Pedalboard La Prima to podstawowy pedalboard firmy Asetek, podobnie jak inne urządzenia peryferyjne La Prima. Ten zestaw korbowy składa się z 2 podstawowych pedałów Load Cell, ale można dodać pedał sprzęgła.
Konstrukcja jest metalowa, z kilkoma opcjami dostosowywania płyt pedałów. Projekt jest bardzo atrakcyjny, z czernią dominującą we wszystkich kolorach i kilkoma pomarańczowymi akcentami. Uwielbiam konstrukcję tego mechanizmu korbowego, zwłaszcza fakt, że można zmieniać tarcze. Daje to większą możliwość dostosowania konfiguracji niż w przypadku innych marek sim-racingowych z dość standardowymi produktami.
Hamulec jest oparty na własnej technologii Load Cell MLCPC (Mechanical Load Cell Powered Cylinder). Uczucie jest obecne, zapewniając potężny i przede wszystkim prawdziwy opór. Pedał jest twardy pod stopą i ma dość liniowy skok. Jeśli porównamy ten pedalboard z konkurencją Load Cell, jest on wyraźnie lepszy niż to, co robią inni, może z wyjątkiem Heusinkveld.
Kierownica La Prima
Kierownica ta jest również podstawowym modelem firmy Asetek, wykonanym z metalu, włókna węglowego i plastiku. Po pierwsze, ta kierownica jest typową Formułą, więc nie każdemu przypadnie do gustu. Asetek wyraźnie celuje w odbiorców profesjonalnych wyścigów symulacyjnych, którzy są fanami GT i samochodów jednomiejscowych.
Na kierownicy znajduje się przycisk RevLED, przełączniki, zwykłe i obrotowe przyciski oraz łopatki. Wykończenie jest doskonałe, z dobrym chwytem dla osób przyzwyczajonych do kierownic Formula. Uchwyty mają silikonową powłokę zapewniającą lepszy chwyt. Co więcej, materiał jest bardzo wygodny, więc nie będziesz musiał nosić rękawiczek podczas długich sesji symulacyjnych.
Baza La Prima
Po raz kolejny mówimy o podstawowej mocy, z podstawowym silnikiem, który rozwija 12 Nm momentu obrotowego. Konstrukcja jest całkiem udana, z dość kompaktową metalową obudową. W rzeczywistości wszystkie podstawy Asetek wyglądają tak samo, a jedynymi różnicami są logo (La Prima, Forte i Invicta) z przodu i rozmiar: im mocniejszy, tym większy.
Jeśli chodzi o wrażenia, jesteś doskonale obsługiwany. Zadziwiające jest to, że Asetek dopiero co wystartował w wyścigach symulacyjnych (w 2021 roku), a jego inżynierowie byli w stanie opracować jedną z najlepszych baz na świecie, konkurując z Fanatec i Simucube. Siłowe sprzężenie zwrotne jest dobrze mierzone, precyzyjne i bardzo komunikatywne. Poczujesz wszystko, co robi samochód, w najdrobniejszych szczegółach.
Asetek QR jest wyjątkowy. Wzorowana na tych używanych w sportach motorowych, kierownica wsuwa się na miejsce bez użycia najmniejszej siły, ale trzyma się pewnie po ustawieniu. Co więcej, Asetek opracował QR, który pozwala na użycie kół innych marek z jego tylnymi widełkami, co jest całkiem fajne, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że katalog kół producenta jest dość wąski.
Gama Forte
Forte reprezentuje „średnią półkę” firmy Asetek, nawet jeśli te produkty są naprawdę konkurencyjne w stosunku do produktów z najwyższej półki. Po raz kolejny mamy mechanizm korbowy Load Cell, kierownicę w stylu Formula i, tym razem, podstawę 18 nm. Jeśli jesteś fanem wyścigów symulacyjnych, z pewnością wiesz, że konkurencja na szczycie rynku działa w zakresie 20-25 nm. A potem, ni stąd ni zowąd, Asetek podaje nam na srebrnym talerzu średniej klasy procesor wykonany w technologii 18 nm.
Gama Forte jest sprzedawana w pakiecie za 1 681 euro. To dom, ale wysokiej jakości.
Mechanizm korbowy Forte
Pedalboard Forte jest bardzo podobny do swojego podstawowego brata. Jeśli chodzi o technologię oporu, mamy Load Cell z MLCPC , aby zapewnić wyczucie, siłę, która opiera się naciskowi stopy i kilka ustawień pedałów i ich płyt.
Load Cell MLCPC w tym mechanizmie korbowym jest taki sam jak w La Prima: precyzyjny, niezawodny i trwały. Na torze doświadczysz wielu wrażeń, które pomogą Ci poprawić swoje czasy. Kolejna zaleta: można dodać pakiet sprzęgła, aby w pełni wykorzystać możliwości tego symulatora wyścigów w trybie 3-pedałowym.
Kierownica Forte
Kierownica Asetek w gamie Forte jest również bardzo podobna do swojego mniejszego brata. Szczerze mówiąc, to mniej więcej to samo z kilkoma dodatkowymi elementami sterującymi i wykończeniem z włókna węglowego.
Ogólnie rzecz biorąc, ta kierownica jest bardzo łatwa do opanowania, podobnie jak te z serii La Prima. Elementy sterujące (przyciski, przełączniki itp.) Są szybko i łatwo dostępne, a dioda RevLED jest również obecna.
Konstrukcja wykonana jest z włókna węglowego, kutego węgla i plastiku. W przypadku tej kierownicy można dostosować uchwyty do własnych potrzeb. Możesz wybrać materiał, twardość, średnicę i kolor.
Podstawa Forte
Pod względem wzornictwa, baza ta jest identyczna jak La Prima, zmieniając jedynie rozmiar, wagę i logo. Silnik rozwija teraz 18 Nm momentu obrotowego, czyli o 50% więcej niż w bazowej La Prima. Wrażenia są jeszcze bardziej intensywne, a ty czujesz każdy szczegół tego, co robi samochód, bez konieczności radzenia sobie z przycięciami. Innymi słowy: masz pewien margines, zanim nasycisz silnik tą bazą.
Ta podstawa ma również Asetek QR, co oznacza, że można do niej przymocować dowolne koła konkurencji, co jest dla mnie plusem. Chociaż lotki duńskiego producenta są piękne i doskonałe, nie będą pasować każdemu.
Gama produktów Invicta
Asetek zabiera się do pracy ze swoimi produktami Invicta, a konkurencja musi mieć się na baczności. W menu: baza Direct Drive 27 nm i hydrauliczny mechanizm korbowy, z kierownicą z najwyższej półki w przygotowaniu, zgodnie z informacjami, które wyciekły do sieci. To jasne, że Asetek ma Simucube na celowniku, a duńska marka nie żartuje.
Mechanizm korbowy Invicta
To mocne uderzenie. Mechanizm korbowy Invicta jest wykonany w całości z metalu i zawiera opatentowany system T.H.O.R.P. firmy Asetek. W tym systemie, zamiast dwóch tłoków jak u konkurencji, zastosowano pojedynczy tłok z dwoma stopniami. Pierwszy stopień obejmuje skok tłoka między pierwszymi 20 a 25 milimetrami i zawiera regulowany elastomer do symulacji wzrostu ciśnienia.
Po przejściu tego etapu pojawia się kamień w postaci mechanicznego ogranicznika (ciśnienie hydrauliczne). Im mocniej naciskasz na pedał, tym większy nacisk jest rejestrowany, co daje wrażenie uderzania w pedał hamulca samochodu, bez poruszania pedałami Invicta.
To wszystko bardzo dobrze, ale mówiąc wprost: ten mechanizm korbowy jest po prostu ultrarealistyczny z ciśnieniem 200 barów, co odpowiada 185 kg na stopę. Jest po prostu ogromny. Jest jasne, że Asetek nie żartuje ze swoimi urządzeniami peryferyjnymi do symulatorów wyścigów.
Co więcej, możesz dodać pakiet sprzęgła do pedalboardu, aby uzyskać 3 pedały. Jeśli chodzi o cenę, urządzenie to kosztuje około 750 euro za wersję 2-pedałową i nieco ponad 1000 euro za wersję 3-pedałową, z parą butów do wyścigów symulacyjnych i innymi akcesoriami w pakiecie.
Podstawa Invicta
To wszystko. Asetek wprowadza bazę Direct Drive wykonaną w technologii 27 nm, stawiając ją w szranki z najlepszymi kartami Simucube i Fanatec. Podobnie jak inne bazy Asetek, Invicta wykorzystuje tę samą konstrukcję, ale różni się rozmiarem i wagą. Jest piękny, duży i ciężki.
Jeśli chodzi o doznania, to czysta błogość. Według niektórych sympatyków wyścigów jest to po prostu najlepsza baza dostępna na rynku pod względem wrażeń, komunikacji, realizmu i immersji. Jeśli chodzi o mnie, baza Invicta jest doskonała, znacznie przewyższając konkurencję pod każdym względem.
Ten mały klejnot kosztuje nieco ponad 1300 euro bez podatku na stronie producenta.
Kierownica Invicta
Tak więc, w przypadku najwyższej klasy kierownicy Asetek, sprawy do tej pory były raczej niejasne. Wiemy, że marka jest w trakcie opracowywania najwyższej klasy kierownicy z ekranem i tak dalej, ale nie mamy więcej informacji na ten temat. Niektórzy mogli go zobaczyć i wypróbować, ale większość nie miała takiej możliwości. Teraz pozostaje nam tylko czekać na premierę. W każdym razie, biorąc pod uwagę to, co widzieliśmy o innych produktach duńskiego producenta, ta kierownica z pewnością będzie wyjątkowa.
Kompatybilność konsoli
Podobnie jak wielu bardzo zaawansowanych producentów symulatorów wyścigowych, urządzenia peryferyjne Asetek nie są kompatybilne ani z konsolami Microsoft, ani Sony. W rzeczywistości problem nie leży po stronie firmy Asetek, lecz producentów konsol.
Jeśli jeszcze nie wiesz, aby zaoferować urządzenie peryferyjne działające na konsoli Xbox lub Playstation, producent konsoli musi dostarczyć ci chip, który działa jako interfejs między urządzeniem peryferyjnym a platformą. Aby otrzymać ten żeton, trzeba spełnić dość długą listę kryteriów, a także posiadać pewien staż w grze. Spójrzmy prawdzie w oczy: Asetek dopiero co wkroczył do świata wyścigów symulacyjnych i ani Sony, ani Microsoft nie będą faworyzować tej nowej marki kosztem starych.
Ale szef Asetek nie zamknął drzwi dla konsol i przewiduje kompatybilność w przyszłości. Mamy tylko nadzieję, że ta przyszłość będzie na wyciągnięcie ręki, aby nasi koledzy od konsol mogli korzystać z wyjątkowych produktów marki.
Przeczytaj także: Najlepsze kierownice wyścigowe Fanatec dla Playstation i Najlepsze kierownice wyścigowe Fanatec dla Xbox
Czy marka Asetek jest naprawdę warta uwagi?
Nawet jeśli duński producent urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigowych koncentruje się na najwyższej, a nawet bardzo wysokiej półce, nie można zaprzeczyć, że jego produkty są drogie, ale doskonałej jakości, a nawet najlepsze w niektórych kategoriach.
Dzięki swojej pasji, mistrzostwu w produkcji i ugruntowanemu wizerunkowi marki w świecie gier, Asetek jest wart odwiedzenia. A jeśli możesz sobie pozwolić na konfigurację ze wszystkimi urządzeniami peryferyjnymi Asetek, niezależnie od zakresu, nie pożałujesz swojej decyzji. Symulatory wyścigowe tej marki są wyjątkowe, wysokiej jakości, wciągające i ultra-realistyczne.
0 komentarzy