Zaznacz stronę

Kierownica Asetek: który model jest odpowiedni dla Ciebie?

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

W segmencie wysokiej klasy symulatorów wyścigowych istnieje wiele marek, które ewoluują już od jakiegoś czasu. Najpopularniejsze z nich to Simagic, Simucube i Fanatec. Segment ten jest dość konkurencyjny w tym sensie, że każdy producent stara się przesunąć granice technologii na rynku, oferując innowacyjne i przede wszystkim drogie produkty.

Istnieją jednak również inne młode marki, które chcą mieć udział w rynku wyścigów symulacyjnych z najwyższej półki, takie jak Moza Racing iAsetek SimSports. W przypadku Moza można śmiało powiedzieć, że firma dosłownie pojawiła się znikąd, ale mimo to udało jej się zaimponować nam swoimi produktami premium, w szczególności takimi jak R21 który rozwija 21 nm momentu obrotowego. Ale dla Asetek to zupełnie inna historia. Fani niestandardowych komputerów PC bez wątpienia pomyślą, że ta nazwa brzmi znajomo, i tak jest. Asetek jest bez wątpienia światowym liderem w dziedzinie chłodzenia wodnego i to już od dłuższego czasu. Duńska firma posiada długą listę patentów dotyczących pomp, konstrukcji bloków CPU i GPU, radiatorów, rurek i wszystkiego innego, co ma związek z chłodzeniem wodnym. To proste: wszystkie marki oferujące AIO (CoolerMaster, Be Quiet, Corsair, NZXT, itp.) wykorzystują patenty i plany Asetek dla swoich produktów.

Mając na celu dywersyfikację swojego portfolio klientów, a także dlatego, że szef firmy jest fanem wyścigów samochodowych, duńska firma weszła niedawno do wyścigu na urządzenia peryferyjne do wyścigów symulacyjnych. Ze względu na brak doświadczenia, Asetek nawiązał współpracę z Granite Device, firmą będącą właścicielem marki Simucube, a partnerstwo to obejmuje dzielenie się wiedzą i dostępem do kilku technologii Simubube, w tym QR itp.

Obecnie Asetek SimSports posiada 3 serie produktów: Prima dla klasy podstawowej, Forte dla średniej klasy i Invicta dla najwyższej klasy. Każda gama ma własne urządzenia peryferyjne, z wyjątkiem Invicty, która wykorzystuje kierownicę z Forte, ze względu na brak dostępnej kierownicy z najwyższej półki. Duńska marka ma jednak zamiar szybko naprawić tę sytuację. W dalszej części przedstawię koła dostępne obecnie w ofercie firmy Asetek, podzielę się moją opinią na ich temat i wskażę, które z nich wybrać w zależności od stylu jazdy.

Lotki wahadłowe Asetek SimSports

Obecnie duński producent urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych oferuje w swoim asortymencie tylko 2 kompletne kierownice: Prima i Forte. Istnieją jednak puste koła, które można wyposażyć w Button Box lub moduł przycisków, jeśli wolisz. Pozwala to producentowi oferować dość szeroką gamę kół, bez tworzenia katalogu w stylu Fanatec z ponad 20 różnymi kołami.

Moim zdaniem głównym celem oferowania pustych kół i modułów przycisków jest obniżenie kosztów badań i rozwoju, przy jednoczesnym oferowaniu całkiem przyzwoitego zasięgu.

Kierownica La Prima

Projekt

Konstrukcja kierownicy La Prima jest więc dość standardowa dla kategorii GT/Formula. Prostokątny kształt jest otwarty u dołu, z uchwytami, które nie łączą się z przodu. Dzięki temu są bardziej ergonomiczne, zwłaszcza że są dość duże.

Z przodu znajduje się atrakcyjna płyta czołowa ze szczotkowanego aluminium usiana przyciskami i elementami sterującymi. Kolor to Gun Metal, z kilkoma pomarańczowymi akcentami na elementach sterujących. Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że ta kierownica jest piękna.

Montaż na zamówienie

Koła zamachowe Asetek wykorzystują wersję Quick Release Simucube. W rezultacie kierownica wsuwa się w podstawę, a ten QR zapewnia bardzo solidne połączenie, bez zginania lub innych ruchów.

Produkcja i wykończenie

Pierwsza kierownica Asetek posiada kompozytową strukturę z aluminiową płytą czołową. Kompozyt to wymyślne, skomplikowane słowo, które wskazuje, że struktura kierownicy wykorzystuje tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym. Nie jestem fanem plastiku na kierownicy kosztującej ponad 400 euro, ale to wybór producenta.

Nie mam wiele do powiedzenia na temat wykończenia, poza tym, że jest prawie idealne. Struktura jest idealna, bez wad obróbki i zadziorów. Nie można tego jednak powiedzieć o wszystkich przyciskach, a przynajmniej nie o wszystkich. Niektóre z tych dostępnych na tej kierownicy, których jest 12 z przełącznikami i enkoderami, są nieco trudne w użyciu. Nie wiem, czy jest to problem z tolerancją przycisków, czy mechanizm jest nieco zbyt twardy, ale w każdym razie jest nieco lepki. Nie jest źle, ale trzeba się przyzwyczaić.

Obsługa kierownicy

Chwyt kierownicy La Prima jest znakomity, głównie dzięki temu, że uchwyty są pływające. Kierownica jest otwarta w dolnej części, z dość dużymi uchwytami, które również poprawiają chwyt i ergonomię.

Elementy sterujące są wygodnie rozmieszczone na kierownicy, dzięki czemu są łatwo dostępne w trakcie wyścigu. To samo dotyczy 2 łopatek z tyłu: idealnie pasują do dłoni i mają odpowiedni rozmiar.

Kierownica Forte

Projekt

Asetek Forte Bundle

Kierownica Asetek Forte ma taką samą konstrukcję jak La Prima, z zauważalnymi różnicami w panelu czołowym i elementach sterujących. Tym razem mamy płytę czołową z włókna węglowego z pomarańczowymi akcentami z przodu. Pomarańczowy kolor jest dość jasny, w przeciwieństwie do niektórych części pedalboardów Asetek.

Poza tym wymiary są takie same, ze średnicą 29 cm, kształt jest taki sam, jest kilka więcej przełączników i wszystkie przyciski / elementy sterujące są tym razem podświetlane. Ogólnie rzecz biorąc, kierownica Forte nieznacznie poprawia wygląd La Prima, pozostając praktycznie identyczna.

Montaż na zamówienie

Z tyłu znajdziemy ten sam QR używany w podstawkach Asetek, a mianowicie ten, który wygląda bardzo podobnie do Simucube. Operacja montażu jest taka sama, szczerze mówiąc: wyrównujesz QR i wsuwasz go na swoje miejsce.

Produkcja i wykończenie

Forte wykorzystuje tę samą plastikową strukturę – przepraszam, mam na myśli kompozyt – z warstwą włókna węglowego na płycie czołowej. Jest bardzo dobrze wykonany, wykończony w wysokim standardzie, bez wad, opóźnień czy czegokolwiek innego. Trzeba przyznać, że Asetek mierzy się z segmentem premium sim-racing, a jego produkty musiały to odzwierciedlać, jeśli miały być wiarygodne.

Jedyny mały problem, jaki mogę znaleźć w tej kierownicy, to jej elementy sterujące. Niektóre przyciski, w szczególności przełączniki, czasami zatrzaskują się podczas użytkowania. To ta sama historia, co w przypadku kierownicy La Prima, co mówi mi, że jest to problem tolerancji części. Mogę się mylić, ale kierownica kosztująca prawie 700 euro musi być idealna, nie sądzisz?

Obsługa kierownicy

Obsługa Forté jest identyczna jak w przypadku La Prima, czyli doskonała. Uchwyty są otwarte u dołu i zapewniają bardzo dobry chwyt kierownicy, zwłaszcza że są większe niż u konkurencji z Fanatec lub Moza. Czujesz się, jakbyś trzymał w dłoniach dobrą kierownicę, która nie będzie się ślizgać ani powodować dyskomfortu przez długi czas.

Przyciski / elementy sterujące są doskonale przemyślane i rozmieszczone. Wszystko idealnie leży w dłoni, a raczej w palcach. Co więcej, w Forte mamy elementy sterujące z podświetlanymi etykietami, co sprawia, że korzystanie z kierownicy jest znacznie przyjemniejsze. Jednak z tyłu znajdują się tylko 2 łopatki, co będzie niekorzystne dla fanów wyścigów wytrzymałościowych, GT, a nawet F1.

Nagie falbany

Biorąc pod uwagę, że gama kierownic Asetek jest naprawdę wąska, z 2 modelami, które są praktycznie identyczne, duński producent oferuje nagie kierownice, tj. tylko zewnętrzną strukturę kierownicy, bez płyty czołowej. Jednak Asetek sprzedaje również płytę czołową lub moduł przycisków dla serii La Prima i Forte.

W sumie jest 6 nieosłoniętych kół:

  • 2 całkowicie okrągłe o średnicy 33 cm i wykonane z dwóch różnych materiałów: skóry i materiału przypominającego alcantarę, który Asetek nazywa Comfort+. Te dwie kierownice są doskonale wykończone i mogą pomieścić Button Boxy La Prima lub Forte, które są modułami przycisków. Cena wynosi 125 euro za wersję skórzaną i 169 euro za wersję Comfort+.
  • 4 kierownice z płaskim dnem o średnicy 33 cm, z których 2 są otwarte u góry w stylu Tesla Yoke. Jeśli chodzi o materiały, mamy skórę i alcantarę, z kombinacjami kolorów dla pierwszego wykończenia. Jest piękny, wysokiej jakości, a także bardzo ergonomiczny o średnicy 33 cm. Cena tych 4 kół wynosi 125 euro, niezależnie od tego, czy wybierzesz koło otwarte, czy zamknięte.

Aby uzupełnić tę gamę nagich kierownic, Asetek oferuje Button Box La Prima i Forte za odpowiednio 294 i 400 euro. Moduły te są identyczne z tymi stosowanymi w kierownicach GT marki i są również potrzebne do ukończenia kierownicy.

Którą z nich wybrać?

Wybór kierownicy nie jest często kwestią wyboru najbardziej atrakcyjnej wizualnie. Istnieją inne parametry, które wchodzą w skład równania, w tym :

  • Preferuje wyścigi samochodowe. Niektórzy kierowcy wyścigowi przysięgają na kierownice GT i F1, dlatego logiczne jest, że sięgną po standardowe kierownice La Prima i Forte GT. Ale są też inni kierowcy simracingowi, którzy są znacznie bardziej wszechstronni w kilku dyscyplinach sportów motorowych i dlatego będą preferować okrągłą lub płaską kierownicę oferowaną przez Asetek, oczywiście z modułem przycisków.
  • Budżet przeznaczony na kierownicę. Nie chcę, abyś myślał, że wszyscy sim-racerzy nie mają takich samych budżetów na swoją konfigurację i dlatego cena kierownicy może wpływać na ich wybór. Cóż, szczerze mówiąc, jeśli rozważasz produkty Asetek, to dlatego, że możesz sobie pozwolić na zakup kierownicy za prawie 700 euro. Co więcej, duński producent oferuje dość dobry poziom personalizacji swoich gołych kół, a kompletna kierownica będzie kosztować od 420 do 570 euro. Nawiasem mówiąc, nadal są tańsze niż standardowe koła GT/F1.
  • Zastosowana baza. W zależności od posiadanej bazy Asetek, zwłaszcza jeśli zdecydowałeś się na La Prima, wybór kierownicy może mieć wpływ na odczuwaną siłę sprzężenia zwrotnego. Standardowe kierownice GT/F1 ważą średnio 1,4 kg, a podstawa La Prima może powodować przycinanie. Jeśli zdecydujesz się na wszechstronną lub płaską kierownicę niestandardową i moduł przycisków, zwiększysz szanse na nasycenie silnika, ponieważ te koła są nieuchronnie cięższe. To pytanie nie pojawia się w przypadku baz Invicta lub Forte, które są mocniejsze i będą w stanie poradzić sobie z przycięciem backhandu bez wzdrygnięcia się.
Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Najlepsze pulpity Sim Racing

Najlepsze pulpity Sim Racing

Fani wyścigów symulacyjnych doskonale wiedzą, że każda konfiguracja jest mniej lub bardziej unikalna. Powód jest dość...

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pin It on Pinterest

ZESTAWY FANATEC PONIŻEJ 400 EURO
This is default text for notification bar