Asetek Invicta Bundle
Korzyści
- Wciągające siłowe sprzężenie zwrotne z 27 nm podstawą
- Hydrauliczny mechanizm korbowy o ciśnieniu znamionowym do 100 barów
- Kierownica z wykończeniem z włókna węglowego i otwartymi uchwytami
Wady
- Pedał hamulca bardzo trudny w użyciu
- Kierownica w tym zestawie jest oparta na kierownicy z gamy Forte
Nasza ocena: 9,6/10
Asetek weszła do wyścigu simracingowego, a jej celem jest konkurowanie z gigantami segmentu, takimi jak Simagic, Fanatec a nawet Simucube. Trzeba przyznać, że ta firma zajmująca się głównie chłodzeniem wodnym ma duże doświadczenie w dziedzinie chłodzenia CPU i/lub GPU. W rzeczywistości marka ta dominuje w tym segmencie dzięki swoim patentom na bloki CPU i GPU, radiatory, a także pompy.
Praktycznie wszyscy producenci chłodzenia wodnego AIO, tacy jak Corsair, NZXT, Be Quiet i wiele innych, wykorzystują patenty i projekty Asetek. A to wiele mówi o umiejętnościach marki. Niemniej jednak, sim-racing jest nieco bardziej skomplikowany niż chłodzenie wodne, a Asetek nadal chce zdobyć udział w rynku.
Duńska marka posiada obecnie 3 serie urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych: Prima, Forte i Invictaodpowiednio dla klasy podstawowej, średniej i najwyższej. Każda gama jest wyposażona w podstawę, pedały i kierownicę Direct Drive. Wreszcie, jeśli chodzi o kierownice, Asetek oferuje obecnie 2, ale z tego, co udało mi się znaleźć w sieci, mówi się, że marka opracowuje kierownicę Invicta. Poniżej przedstawię urządzenia klasy ultra-premium oferowane przez duńską markę.
Główne i techniczne cechy zestawu
- Podstawa napędu bezpośredniego rozwijająca 27 nm momentu obrotowego
- Kierownica Forte o średnicy 29 cm z otwartymi uchwytami
- Hydrauliczny mechanizm korbowy z technologią THORP dla ciśnień do 100 barów
- 22-bitowy koder oparty na
- 12 przycisków, 6 przełączników obrotowych, 2 przełączniki i 3 enkodery na płycie czołowej kierownicy
- QR z tyłu kierownicy identyczny jak w przypadku Simucube
- Mechanizm korbowy dostępny w wersji S i z zestawem „Clutch” dla dodatkowego pedału sprzęgła.
Projekt
A więc projekt. Zacznę od tego u podstawy. Konstrukcja Invicty jest praktycznie identyczna jak w Forte, tylko większa, czego można się spodziewać, biorąc pod uwagę, że bestia wytwarza 27 Nm momentu obrotowego. Nadwozie wykonano w całości z aluminium, a wszystkie żebra pomagają w chłodzeniu silnika. Z przodu pokrywa zawiera QR identyczny jak w Simucube z instalacją szczelinową.
Jeśli chodzi o kierownicę, to jest ona taka sama jak w serii Forte, ponieważ Asetek nie wypuścił jeszcze kierownicy dla Invicty, ale pracuje nad nią. Konstrukcja jest ładna, z włóknem węglowym z przodu, wszystkimi elementami sterującymi po bokach i dużymi, otwartymi uchwytami.
Zakończmy pedałami, które są drugim elementem oporu. Ogólnie rzecz biorąc, mechanizm korbowy Invicta jest inspirowany modelem Forte, z pięknymi aluminiowymi pedałami, doskonale wykończoną tarczą i jaskrawymi pomarańczowymi akcentami na niektórych częściach. Jest po prostu wspaniały i jak wspomniałem w teście pakietu Forte, ten mechanizm korbowy Invicta jest dostępny w wersji Pagani Huayra R!
Montaż na zamówienie
Podstawa Invicta oferuje szeroki zakres opcji montażu, zarówno od dołu, jak i od przodu. Większość obudów uwzględni mocowania na tej podstawie, ale spróbuj znaleźć taką, która jest bardzo solidna, ponieważ ten mały klejnot wytwarza 27 Nm momentu obrotowego. Jeśli zdecydujesz się na montaż z przodu, będziesz potrzebować uchwytu, który na to pozwala, lub możesz wywiercić otwory bezpośrednio w obudowie w odległości 8,7 cm.
Mechanizm korbowy Invicta jest również zamontowany na ramie, i to bardzo sztywnej. Układ hydrauliczny w tym urządzeniu może wytrzymać ciśnienie do 100 barów, a to po prostu ogromna wartość. Główną płytę mechanizmu korbowego można przymocować bezpośrednio do podwozia bez większych problemów.
Wreszcie, kierownica Forte pasuje bezpośrednio do QR, który wygląda bardzo podobnie do Simucube QR. Szczerze mówiąc, to prawie to samo, ponieważ obie firmy, że tak powiem, współpracują ze sobą. W rzeczywistości jest to raczej licencja na korzystanie z planów, projektów, oprogramowania i całej masy innych dobrych rzeczy Simucube. Niezależnie od tego, kierownica pasuje prosto do gniazda i pozostaje tam, ciepła i przytulna.
Produkcja i wykończenie
Mechanizm korbowy i dolna część łańcucha Invicta zostały wykonane z wysokiej jakości aluminium, a pedały z części obrabianych CNC. Jest to ultra-premium, doskonale wykończone, bez żadnych wad produkcyjnych. Jedynym nieco negatywnym aspektem podstawy jest zastosowanie plastiku w niektórych osłonach, zwłaszcza przedniej i tylnej. Muszę przyznać, że nie wygląda to super premium, nawet jeśli to tylko cache. Więc…
Kierownica oparta jest na strukturze kompozytowej. Innymi słowy: jest to tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym. Pięknie wygląda, zwłaszcza tył kierownicy Forte, jest solidny w dłoniach, ale wygląda tanio jak na kierownicę, która kosztuje rękę i nogę. Niemniej jednak, wykończenie jest na wysokim poziomie, a urządzenie jest starannie wykonane, może z wyjątkiem kilku elementów sterujących, które nieco zacinają się podczas użytkowania.
Zapoznanie się z pakietem
Uważam, że chwyt kierownicy Forte jest naprawdę doskonały. Kierownica jest otwarta w dolnej części, co oznacza, że uchwyty nie stykają się z płytą czołową, co znacznie poprawia ogólną ergonomię kierownicy. Co więcej, średnica uchwytów jest dość duża w porównaniu do raczej chudych kierownic konkurencji, dzięki czemu są one łatwiejsze do trzymania i bardziej ergonomiczne.
Wszystkie przyciski są dobrze rozmieszczone, podobnie jak tylne łopatki. Jedyne problemy z tą kierownicą to kilka przycisków, które są trudne w użyciu, a fakt, że kierownica ma tylko 2 łopatki z tyłu, ogranicza jej zastosowanie w wielu dyscyplinach symulacyjnych.
Jeśli chodzi o mechanizm korbowy Invicta, jest on prawie taki sam jak w Forte: pedały są prawie pod kątem 90 °, co nie jest zbyt wygodne na dłuższą metę, chyba że masz pozycję jazdy w stylu F1 z podniesionymi nogami. Ustawienia pedałów również nie do końca się sprawdzają i otrzymujemy urządzenie, które nie zadowoli każdego pod względem ergonomii.
Wrażenia podczas gry
Podstawa
Przede wszystkim należy poświęcić trochę czasu na oprogramowanie Asetek, aby prawidłowo skonfigurować bazę, czy to pod względem mocy, kąta obrotu, FFB itp. Nie zapominajmy, że ten rozwija 27 nm momentu obrotowego; jest potężny, a ta podstawa może łatwo cię zranić, nawet bardzo poważnie.
Po znalezieniu odpowiednich ustawień mocy, korzystanie z bazy Invicta w wyścigach symulacyjnych to czysta przyjemność. Poczujesz każdy szczegół generowany przez silnik fizyczny gry, a wszystko to zostanie perfekcyjnie oddane za kierownicą, niezależnie od tego, czy chodzi o lekkie i bardzo lekkie szczegóły, duże i bardzo duże szczegóły, subtelne szczegóły i wszystko pomiędzy. Korzystanie z tej bazy w wyścigach symulacyjnych to czysta przyjemność, a posiadanie 27 nm momentu obrotowego, którego raczej nie wykorzystasz w 100%, oznacza, że możesz wyeliminować przycinanie z życia wirtualnego kierowcy wyścigowego, a to jest bezcenne, jeśli o mnie chodzi.
Kierownica
Przejdźmy teraz do kierownicy Asetek Forte. Jego prostokątny kształt sprawia, że jest łatwy w użyciu we wszystkich tytułach Formuły i GT/endurance. Jest po prostu idealny, jeśli chodzi o mnie, zwłaszcza z faktem, że uchwyty są otwarte na dole i duże w porównaniu do konkurencji.
Kierownica ta jest ciężka (około 1,4 kg), nawet przy całkowicie kompozytowej konstrukcji wykonanej z włókna węglowego i wzmocnionego tworzywa sztucznego. Nie odczujesz jednak jego wagi podczas pokonywania zakrętów, ponieważ podstawowy model zapewnia 27 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dotyczy to również podstawowego modelu Forte, który rozwija 18 Nm momentu obrotowego, więc nie ma wpływu na dość dużą masę koła.
Jednak fakt, że z tyłu znajdują się tylko 2 łopatki, ograniczy jego zastosowanie, czy to w F1, czy GT. Z tą kierownicą nie dostaniesz Launch Control, sprzęgła i tym podobnych funkcji, a szkoda. Co więcej, niektóre elementy sterujące, zwłaszcza przełączniki, są trudne w użyciu i czasami zacinają się podczas biegu. Nie wiem, czy to problem tolerancji, czy źle obrobionych części.
Pedały
Zakończmy pedalboardem Invicta i jego technologią THORP. Jeśli chodzi o pedał przyspieszenia, jest to dość prosty pedał, który ma tendencję do płynności. Odczucia są liniowe, z niewielkim oporem ze strony mechanizmu. Jednocześnie jest to pedał przyspieszenia i chcemy, aby był niezawodny, precyzyjny i responsywny. Mechanizm korbowy Invicta działa bez najmniejszych problemów.
Pedał sprzęgła jest prosty, ale bardziej skomplikowany niż pedał przyspieszenia. Sprzęgło wykorzystuje standardowy dwustopniowy system, jaki można znaleźć u konkurencji. Działa naprawdę dobrze, jest niezawodny dzięki czujnikowi Halla i jest dość elastyczny, oferując jednocześnie sporą regulację oporu. Bardzo podobał mi się ten pedał, ale jest sprzedawany osobno i kosztuje prawie tyle samo, co wysokiej jakości pedalboard Load Cell.
Hamulec jest układem hydraulicznym o ciśnieniu nie mniejszym niż 100 barów. THORP jest również systemem dwustopniowym, przy czym pierwszy stopień jest raczej lekki i ma krótki skok, ale zapewnia pewne hamowanie. Można to porównać do przesunięcia klocków hamulcowych bliżej tarcz w samochodzie. A kiedy osiągniesz drugi etap, układ hydrauliczny, skok pedału dojdzie do wirtualnego zatrzymania, a im większy nacisk na hamulec, tym większa siła zostanie włożona w układ hamulcowy, powodując, że pojazd straci ogromną prędkość. Powiem to teraz: to bardzo realistyczne uczucie, zwłaszcza jeśli wykonałeś kilka prawdziwych sesji wyścigowych.
Kompatybilność
Oczywiście zestaw Invicta jest obecnie kompatybilny tylko z platformą PC/Windows, ale producent planuje modele na konsole. Jeśli chodzi o symulatory wyścigowe, to byłem w stanie przetestować AC, ACC, rFactor, iRacing, F1 2022 i wiele innych gier wyścigowych, które są zarówno symulatorami, jak i zręcznościówkami, i nie zauważyłem żadnych problemów.
Stosunek jakości do ceny
To będzie bolało. Kompletny zestaw kosztuje prawie 3100 euro na stronie internetowej Asetek, w standardowych konfiguracjach, tj. bez pedału sprzęgła (ponad 300 euro) lub mechanizmu korbowego model S (dodatkowe 60 euro) i bez wsporników bazowych (od 75 do 160 euro). Stosunek jakości do ceny jest moim zdaniem całkiem niezły, ale dużym minusem jest kompozytowa kierownica.
Mój werdykt
Mogę polecić ten pakiet tylko profesjonalnym lub doświadczonym kierowcom simracingowym, a zwłaszcza tym, którzy mają zdrowe konto bankowe. Podstawa to czysta radość, podobnie jak mechanizm korbowy, ale potrzebujesz podwozia F1, aby w pełni wykorzystać jego możliwości ze względu na pionową pozycję pedałów.
W przeciwieństwie do zestawu Forte, polecam wziąć całą Invictę bez najmniejszego wahania, jeśli masz na to środki (finansowe i techniczne). Wszystko w tym zestawie jest idealne, może z wyjątkiem materiałów kierownicy, ale biorąc pod uwagę wrażenia, które otrzymujesz, bardzo szybko o tym zapomnisz.
0 komentarzy