Dla graczy konsolowych wyścigi symulatorów od dawna są dość specyficzną dyscypliną, z graczami, których można policzyć na palcach jednej ręki. Jeśli chodzi o rozwiązania przyjazne dla budżetu, mamy Logitech i Thrustmaster z ich podstawowymi pakietami.
Nawet jeśli doznania nie są na porządku dziennym w przypadku Logitech G923, nadal uzyskasz odrobinę immersji. Nie będzie to oczywiście poziom bazy Direct Drive, ale i tak lepsze to niż rozwiązania typu bungee cord.
Dla tych, którzy chcą przejść na wyższy poziom, dostępne są podstawowe pedalboardy Direct Drive i Load Cell. W tym segmencie, a dokładniej na konsolach, Fanatec jest niekwestionowanym królem i był nim przez długi czas. Ale sytuacja może się wkrótce zmienić, a dokładniej wraz z pojawieniem się pierwszej podstawy DD firmy Logitech: G Pro Racing Wheel. Czy Fanatec zostanie wkrótce zdetronizowany przez Logitech? Tego dowiemy się w dalszej części artykułu.
Logitech G Pro Racing Wheel vs. Fanatec GT DD Pro: dlaczego to porównanie?
Na pierwszy rzut oka można by pomyśleć, że lepiej byłoby zestawić zestaw Logitech z ClubSport DD F1 (eSport lub Racing Wheel), ale różnica w mocy, a przede wszystkim w odczuciach z jazdy, jest znacznie większa między tymi dwoma bazami. W rezultacie najbardziej sprawiedliwe wydaje się zestawienie G Pro z GT DD Pro z 8 nm momentu obrotowego.
Jeśli chodzi o urządzenia peryferyjne do symulatorów wyścigów, Logitech ma bazę Direct Drive i specjalną kierownicę. Możesz mieć pedalboard Load Cell, ale jest on opcjonalny. A jeśli zamierzasz go kupić, lepiej kupić kompletny zestaw, aby zaoszczędzić pieniądze.
W przypadku Fanatec to zupełnie inna historia. Pakiet GT DD Pro zawiera kierownicę CSL DD z zestawem doładowania lub bez, specjalną kierownicę Gran Turismo i pedały CSL, które nie są wyposażone w ogniwa obciążnikowe, ale można je łatwo zaktualizować do LC za niewielką opłatą.
Pojedynek pomiędzy G Pro Racing Wheel i GT DD Pro ma więc o wiele więcej sensu, nie tylko z punktu widzenia wydajności, ponieważ obie podstawy są bardzo zbliżone pod względem mocy, ale także pod względem urządzeń peryferyjnych, ponieważ zestawy ClubSport DD nie są dostarczane z mechanizmem korbowym.
Ekosystem i katalog produktów
W pierwszej rundzie pojedynku zajmuję się ekosystemem. Tutaj Fanatec jest zdecydowanym zwycięzcą. Fanatec jest uważany za „Go-To” dla wszystkich urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigowych ze średniej i wyższej półki, oferując wydajne i innowacyjne produkty.
Praktycznie cała gama urządzeń peryferyjnych Fanatec do wyścigów symulacyjnych jest ze sobą kompatybilna, w tym bazy Direct Drive, kierownice, pedały, piasty, manetki, hamulce ręczne i wiele innych. Wszystko działa ze wszystkim od Fanatec i to jest siła tego producenta urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych.
Co więcej, Fanatec oferuje szeroki katalog produktów i akcesoriów, od prostych modułów łopatek po specyficzne dla F1 kierownice i naklejki. Jest on ogromny, bardziej niż wszechstronny i dosłownie stanowi targi akcesoriów dla tych, którzy szukają idealnej konfiguracji do wyścigów symulacyjnych.
W Logitech historia wygląda zupełnie inaczej. Zestaw G Pro Racing Wheel jest zupełnie nowy, a przede wszystkim jest to pierwsza wyprawa szwajcarskiej marki w świat Direct Drive. Jest całkiem dobrze zrobiony, ale katalog praktycznie nie istnieje. Jest kierownica z szybkozamykaczem, baza Direct Drive i 3-pedałowy mechanizm korbowy. Jeśli chodzi o resztę, nic. Marka chce rozwijać swój katalog, podobnie jak my, ale nie ma więcej wiadomości na ten temat, mimo że G Pro wkrótce będzie obchodzić swój pierwszy rok na rynku.
Jakość wykonania zestawu
W Fanatec jesteśmy przyzwyczajeni do aluminium, skóry i materiałów premium w naszych urządzeniach peryferyjnych. W przypadku GT DD Pro zmiana kierunku była radykalna i niezbyt dobrze przyjęta przez społeczność symulatorów wyścigów. Kierownica w zestawie, która jest specyficzna dla Gran Turismo®, wykorzystuje plastik do granic możliwości. Rezultat: jest tania, trzeszczy, gdy jej używasz i szczerze mówiąc, nie sprawia, że chcesz ją trzymać.
Logitech G Pro to zupełnie inna historia. Kierownica ma płytę czołową ze szczotkowanego aluminium, a dookoła obszyta jest skórą. Jest bardzo wysokiej jakości, z doskonałą jakością wykonania i wzorowym wykończeniem. Za pierwszy skok w świat Direct Drive, mój kapelusz dla Logitech.
Wyścigowe osiągi i wyczucie
8nm CSL DD jest niemal legendarny w swojej klasie, z ultra-realistycznymi osiągami jak na swoją moc, a także bardzo naturalnym wyścigowym odczuciem. Dzięki oprogramowaniu Fanatec będziesz mógł skonfigurować wrażenia wytwarzane przez silnik według własnego uznania, niezależnie od tego, czy chodzi o sprzężenie zwrotne, moc, FFB i tak dalej. Jest kompletny, a przede wszystkim bardzo niezawodny.
Podstawa G Pro to pierwszy produkt Logitech, który rozwija 11 nm stałego momentu obrotowego. Jest ona potężniejsza pod względem surowego siłowego sprzężenia zwrotnego niż CSL DD, a jeśli poświęcisz czas na jej konfigurację, uzyskasz lepszą wydajność, a także większą immersję. Jednak algorytm Force Feedback firmy Logitech nie jest jeszcze w pełni rozwinięty i ma tendencję do nasycania kierownicy zbyt dużym efektem.
Jeśli chodzi o wydajność i czucie, powiedziałbym, że obie podstawy są na równi, z niewielką przewagą dla Logitech G Pro i jego 11 nm momentu obrotowego.
Dostosowywanie pakietu
Tak więc między G Pro a GT DD Pro jest noc i dzień. Nawet jeśli celem Logitecha jest konkurowanie z takimi firmami jak Moza Racing i Fanatec za pomocą kierownicy wyścigowej G Pro, faktem jest, że pakiet szwajcarskiego producenta blednie w porównaniu z możliwościami dostosowywania oferowanymi przez inne marki.
Na przykład w GT DD Pro można dodać zestaw Load Cell do suportu lub wymienić go na mocniejszy. Możesz wziąć inną kierownicę z dowolnej serii Fanatec i dostosować ją do własnych potrzeb za pomocą łopatek, piast itp. To samo dotyczy manetki i hamulca ręcznego niemieckiej marki. Mówiąc prościej: wszystkie produkty Fanatec są ze sobą kompatybilne.
W przypadku G Pro jesteś ograniczony tylko do kierownicy, podstawy i pedałów w zestawie. Logitech obiecał inne produkty, które uzupełnią pakiet i zaoferują nowy ekosystem, ale ich pojawienie się jest powolne.
Zgodność z platformą
W przypadku G Pro dostępna jest kompatybilność z konsolami (Xbox/PC lub PS/PC) oraz wersja tylko na PC. W przypadku GT DD Pro, technicznie rzecz biorąc, pakiet będzie działał tylko na PC i Playstation, ale w rzeczywistości będzie można go używać na Xbox, z kilkoma ograniczeniami. Dla graczy Xbox dostępny jest odpowiednik Ready2Race Forza.
W Fanatec kluczem jest posiadanie kierownicy kompatybilnej z konsolą w salonie, aby wszystko działało mniej więcej dobrze, nawet jeśli na papierze podstawa nie jest obsługiwana przez twoją platformę.
Cena pakietu
Jeśli zdecydujesz się na kompletny zestaw, z podstawą, kierownicą i pedałami, różnica w cenie między G Pro i GT DD Pro jest po prostu ogromna. W przypadku Logitecha można spodziewać się ceny około 1500 euro, co szczerze mówiąc jest bardzo drogie jak na to, co otrzymujemy. Z kolei GT DD Pro firmy Fanatec, z zestawami Load Cell i Clutch do pedalboardu, aby zrównać go z zestawem Logitech, kosztuje około 980 euro. Trzeba przyznać, że kierownica Logitecha jest znacznie bardziej atrakcyjna niż kierownica Fanateca, ale pod względem podstawowych osiągów różnica nie jest tak oczywista, a początkującemu lub amatorowi trudno byłoby dostrzec różnicę.
Można więc kupić pakiet GT DD Pro z zestawami pedalboardów, a nawet nabyć inną, bardziej zaawansowaną kierownicę i nadal mieć pieniądze na zakup Gran Turismo®, Assetto Corsa lub dowolnego innego symulatora wyścigów.
0 komentarzy