Przedłużenie wału Fanatec DD
Korzyści
- 15 cm dodatkowej odległości między kierownicą a podstawą
- Kompatybilny z QR2 Type-F
- Konkurencyjna cena sprzedaży
- Natywna integracja z ekosystemem Fanatec
Wady
- Może być używany tylko z ClubSport DD i DD+.
- Efekt dźwigni na podwoziu nie jest wystarczająco silny
Nasza ocena: 9,6/10
Rok 2024 oznaczał odnowienie Fanatec wraz z wprowadzeniem na rynek kilku produktów, w tym podstawek DD, kierownic i innych urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych. Niemiecki gigant niedawno stracił inspirację z powodu braku płynności finansowej. Prawie wszystkie wysokiej jakości produkty i urządzenia peryferyjne Fanatec były niedostępne, a przyszłość marki wyglądała ponuro.
Na szczęście z pomocą przyszła firma Corsair, która wpłaciła dziesiątki milionów na konta Fanateca i wykupiła firmę. Najnowsze premiery Fanatec obejmują dwie bazy Direct Drive, DD i DD+, kierownice, kokpity, zamiennik hamulca ręcznego, V2, który teraz przenosi się do Load Cell, oraz przedłużenie wału napędowego o nazwie DD Shaft Extension. To posunięcie ma na celu zaoferowanie konkretnego produktu określonej kategorii zawodników, w szczególności tym, którzy mają deskę rozdziel czą w swojej konfiguracji lub tym, którzy chcą zestawu, który jest jak najbardziej zbliżony do kokpitu GT3.
Trzeba przyznać, że DD Shaft to dość niszowy produkt, który z pewnością znajdzie swoje miejsce w katalogu Fanatec. I równie dobrze, mogliśmy wypróbować ten wałek, aby powiedzieć ci, co myślimy.
Główne i techniczne właściwości
- Przedłużka o długości 15 cm
- Kompatybilny z QR2 typu F
- Wspierany przez cały ekosystem Fanatec
- Cała konstrukcja aluminiowa, obrabiana CNC
- Elektronika zintegrowana z wałem do połączenia i komunikacji z bazami Direct Drive
- Wykończenie anodowane na czarno
- Waga 500 gramów
Projekt
Produkty Fanatec mają opływowy kształt i minimalistyczny design. DD Shaft nie jest wyjątkiem od tej reguły, a jego kształt wyróżnia się na tle konkurencji. Większość tego przedłużenia ma małą średnicę, aby pomieścić deski rozdzielcze w konfiguracji sim-racing.
Czarna sukienka DD Shaft jest lekko błyszcząca, ale bardzo piękna i ma pojedyncze, dyskretne logo Fanatec w kolorze białym. To akcesorium Fanatec jest naprawdę minimalistyczne, stylowe i będzie idealnie pasować do każdej konfiguracji.
Montaż wału DD
Nic dziwnego, że instalacja DD Shaft w ClubSport DD lub DD+ jest bardzo prosta. Montaż tego akcesorium zajmuje zaledwie kilka minut (jeśli nie jesteś przyzwyczajony do majsterkowania w domu, to około dziesięciu).
Należy zdjąć QR2 Base Side, zainstalować DD Shaft w jego miejscu na podstawie, zwracając uwagę na piny łączące, przykręcić wszystko na miejscu za pomocą dostarczonych śrub, a następnie ponownie zainstalować QR2 na drugim końcu wału, również zwracając uwagę na piny, i oczywiście przykręcić Quick Release.
Jeśli jesteś zaznajomiony z kierownicami Fanatec, będziesz wiedział, że marka ta używa pinów w QR, aby umożliwić komunikację między kierownicą a podstawą. Bez wątpienia zdajesz sobie sprawę, że piny te są delikatne i można je wygiąć, patrząc na nie w niewłaściwy sposób. Niestety, producent doskonale wie, że jest to problem dla graczy, którzy muszą być bardzo ostrożni z konfiguracją za każdym razem. Ale hej…
Produkcja i wykończenie
W konstrukcji DD Shaft zastosowano aluminium obrabiane CNC i anodowane na czarno wykończenie. Jest piękny, starannie wykonany i wykończony w standardzie premium. DD Shaft ma służyć jako podstawa dla serii ClubSport, a jakość wykonania musiała to odzwierciedlać.
Wszystkie krawędzie są idealnie zaokrąglone, co zapewnia brak skaleczeń podczas obsługi wału. Jedyną rzeczą, którą muszę powiedzieć o jakości wykonania/wykończenia, i tak naprawdę nie ma to nic wspólnego, jest farba. Odcień czerni nie jest taki sam jak w przypadku podstawy lub QR2. Szybko można zauważyć, że istnieje dodatkowa część, która nie była częścią pierwszej partii. Ale po ustawieniu nie jest to aż tak zauważalne.
DD Shaft i konkurencja
Głównymi konkurentami DD Shaft są Moza Racing, Simagic i Asetek. Asetek jest klasą samą w sobie, ponieważ działa w znacznie wyższym segmencie niż Fanatec. Pod względem samego projektu, QR Wheelbase Extension firmy Asetek to dzieło sztuki złotniczej, i to bez uwzględnienia jego ceny.
Pozostają nam więc wały od Moza i Simagic. Simagic Motor Shaft jest dostępny w 2 długościach: 15 i 20 cm. Jego konstrukcja jest bardzo prosta, podobnie jak cena. Jeśli chodzi o rozwiązanie Moza, można powiedzieć, że producent włożył wysiłek w swój Extension Rod. Jest piękny, aluminiowy i bardzo dobrze wykonany.
Jak dla mnie najlepszym konkurentem dla DD Shaft jest Moza Extension Rod. Co więcej, ten drugi oferuje lepszy system komunikacji między bazą a kierownicą (bezprzewodowy), dzięki czemu jest jeszcze łatwiejszy w instalacji. Ale w przypadku bazy DD te dwa produkty są sobie równe.
Komfort i doznania podczas gry
Jeśli chodzi o komfort, DD Shaft ma wiele zalet w porównaniu z konfiguracją do wyścigów symulacyjnych, w tym zoptymalizowaną instalację, integrację akcesoriów, takich jak deski rozdzielcze, oraz ergonomię dzięki znacznie bardziej realistycznej pozycji za kierownicą. Mimo że DD Shaft dodaje praktyczne 15 cm do Twojej konfiguracji, będziesz odczuwać mniejsze zmęczenie podczas wyścigów, zwłaszcza na torach wytrzymałościowych, ponieważ Twoje ramiona będą zgięte, zmniejszając obciążenie ramion. Dlatego właśnie kierowcy wyścigowi trzymają kierownicę bardzo blisko tułowia.
A teraz przejdźmy do czucia shaftu DD w grze. W ClubSport DD i DD+ nie będzie żadnej redukcji ani straty w zakresie czucia lub mocy. Obie podstawy będą takie same, z shaftem lub bez. I trzeba powiedzieć, że nie spodziewałbym się niczego mniej, ponieważ jest to produkt opracowany specjalnie dla tych dwóch urządzeń.
Jednak dodanie 15 cm do osi przekładni wprowadza tak zwany efekt dźwigni. Zasada jest dość prosta: zwiększając odległość między osią obrotu części a źródłem siły, mnożymy siłę przyłożoną do części. Jeśli kiedykolwiek majsterkowałeś w niedzielę, wiesz, że aby odkręcić mocno dokręconą śrubę, potrzebujesz dużego klucza.
W przypadku DD Shaft efekt dźwigni nie wpływa na samą podstawę, ale raczej na wszystko wokół niej. Jeśli pokład lub kokpit ma niewielki luz, zostanie to wzmocnione przez DD Shaft, dlatego zaleca się posiadanie solidnego podwozia do korzystania z tego typu akcesoriów.
Kompatybilność
Fani Fanatec będą płakać z tego powodu. Zamiast być kompatybilnym ze wszystkimi QR2 i bazami Direct Drive, DD Shaft może być używany tylko w ClubSport DD i DD+, i to jest jedyny słaby punkt tego produktu Fanatec.
Stosunek jakości do ceny
Wyceniony na prawie 100 euro DD Shaft oferuje doskonały stosunek jakości do ceny. Jest to akcesorium wysokiej jakości, bardzo dobrze wykonane, zapewniające lepsze wrażenia z jazdy, zwłaszcza bardziej wciągające, a kosztuje prawie nic.
Co więcej, jest świetnie pozycjonowany na tle konkurencji z Simagic i Moza Racing. Simagic oferuje 2 warianty swojego shaftu pod względem długości (15 i 20 cm), ale ogólny wygląd pozostawia wiele do życzenia. Jeśli chodzi o Moza, chińska firma również oferuje dwa przedłużenia: tańsze, wyraźnie gorsze od DD Shaft i droższe. Fanatec jest więc dokładnie pośrodku.
Mój werdykt
Katalog Fanatec powoli, ale zdecydowanie się dywersyfikuje. Wraz z pojawieniem się ClubSport DD i DD+, nowych kół zamachowych, podwozia, hamulca ręcznego Load Cell i DD Shaft, Fanatec jest zdeterminowany, aby odzyskać swoich klientów, a także dotrzeć do nowej kategorii kierowców.
DD Shaft to doskonała inwestycja dla tych, którzy szukają produktu zwiększającego immersję. Jest niedrogi, integruje się z gamą Fanatec i niestety tylko z ClubSport DD i DD+, a także oferuje lepszą ogólną ergonomię.
Jego jedyną wadą, poza kompatybilnością (wiem, że się zagalopowałem, ale nie jesteśmy przyzwyczajeni do oglądania produktów Fanatec, które mogą być używane tylko na określonej podstawie), jest to, że potrzebujesz solidnej obudowy, aby uniknąć odczuwania dźwigni wynikającej z takiego akcesorium.
0 komentarzy