Moza Active Shifter
Korzyści
- Urządzenie może być w przyszłości używane jako dźwignia zmiany biegów (sekwencyjna i H Pattern) oraz hamulec ręczny.
- Kompatybilność z dużą liczbą gier wyścigowych
- Konfigurowalny dla doskonałych wrażeń wyścigowych
Wady
- Nieco wysoka cena za dźwignię zmiany biegów/hamulca ręcznego
- Zmiana biegów może na początku wymagać przyzwyczajenia
Nasza ocena: 9,6/10
W ostatnich latach Moza Racing jest na fali. Z Nikogo marka stała się kluczowym graczem w wyścigach symulacyjnych, z bardzo wszechstronną gamą symulatorów jazdy i lotu.
W obliczu konkurencji Moza stanowi doskonałą, aw niektórych przypadkach przyjazną dla budżetu alternatywę. To mniej więcej odpowiednik Huawei, którego mieliśmy kilka lat temu, zanim został zbanowany w usługach Google. Ich smartfony były doskonałe pod względem sprzętu i oprogramowania, a często były tańsze niż konkurencja ze strony Apple i Samsunga.
Moza, przynajmniej tak mi się wydaje, stara się podążać tą samą falą, oferując wysokiej jakości, wciągające, zaawansowane technologicznie produkty, które mogą być stosunkowo tańsze niż konkurencja. Jednym z przykładów jest mBooster, aktywny pedał wprowadzony niedawno przez Moza, który stanowi dobrą alternatywę dla pedału Simucube, który jest prawie 3 razy droższy.
Wróćmy do sedna sprawy. Dziś w naszej konfiguracji mamyActive Shifter . Jest to podstawa symulatora lotu AB9, która została ponownie wykorzystana do przekształcenia jej w shifter i hamulec ręczny w przyszłości. Czy wrażenia są lepsze po przejściu na aktywny shifter? Cóż, właśnie to zobaczymy.
Główne i techniczne właściwości shiftera
- Podstawa AB9 z 2 silnikami elektrycznymi rozwijającymi 9 nm momentu obrotowego przy stałym i 12 nm przy szczytowym momencie obrotowym.
- Konstrukcja ze stopu aluminium
- Kompatybilność z całym ekosystemem Moza i Pit House
- Kompatybilny z wieloma natywnymi grami wyścigowymi
- Dostępne w trybie sekwencyjnym i H Pattern w zależności od konfiguracji
- Konfigurowalny do symulacji kilku typów przekładni
- Dwa silniki są używane do symulowania szyn skrzyni biegów w trybie H Pattern, z jednym mocującym dźwignię w miejscu w trybie sekwencyjnym, podczas gdy drugi zmienia biegi na osi.
Projekt
AB9, czyli Active Shifter od Moza, to rodzaj podstawy Direct Drive z dwoma silnikami elektrycznymi do symulacji siłowego sprzężenia zwrotnego. Jego konstrukcja jest raczej stonowana, a także najnowsza, ponieważ seria symulatorów lotu została zaprezentowana zeszłego lata.
Obudowa jest wysoka, z ciemnym czarnym wykończeniem i kilkoma brązowymi akcentami, zwłaszcza w przypadku logo. Szczerze mówiąc, jest naprawdę piękna.
W skrzyni biegów znajdują się dwa pokrętła zmiany biegów: małe z kulką dla trybu H Pattern i cylindryczne dla trybu sekwencyjnego. Nawiasem mówiąc, Moza sprzedaje same pokrętła, jeśli masz już AB9 w swojej konfiguracji.
Montaż na zamówienie
Active Shifter można zamontować zarówno na meblach za pomocą dostarczonych wsporników, jak i bezpośrednio na kokpicie symulatora. Wszystko odbywa się od dołu, a na rogach urządzenia znajdują się punkty mocowania.
Instalacja jest stosunkowo prosta i zdecydowanie sugeruję użycie AB9 na podwoziu dla większej stabilności podczas wyścigów. Bardzo nierozsądne byłoby trzymanie manetki w rękach podczas zmiany biegów.
Produkcja i wykończenie
Moza przywiązuje dużą wagę do swoich produktów, a AB9 nie jest wyjątkiem. Ma bardzo wysokiej jakości obudowę ze stopu aluminium, z dopasowanym wykończeniem. Jest piękny, pięknie wykończony i wysokiej jakości.
Części są doskonale obrobione, a montaż jest wolny od jakichkolwiek szczelin lub niedopasowań między różnymi komponentami składającymi się na urządzenie. Po raz kolejny Moza ma swoje wytyczne w zakresie jakości wykonania, a AB9 podąża za nimi co do joty. To po prostu dobry produkt.
Regulacja i obsługa dźwigni zmiany biegów
Przejdźmy do podstawowych ustawień dla wyścigów symulacyjnych. Jeśli posiadasz już AB9 do symulatorów lotu, musisz nie tylko zachować Moza Cockpit, ale także zainstalować Pit House, ponieważ to właśnie to oprogramowanie pozwala skonfigurować AB9 w trybie shiftera.
Konfiguracja Active Shifter zajmie trochę czasu, ponieważ będziesz musiał określić tryb skrzyni biegów (H Pattern lub sekwencyjny), liczbę biegów, ich układ (szczególnie dla biegu wstecznego), opór zmiany biegów, wibracje, tłumienie, wyjściowy moment obrotowy i wiele innych ustawień do dostrojenia. Może się to wydawać żmudne i rzeczywiście takie jest, a znalezienie odpowiednich ustawień wymaga cierpliwości. Zapewniam jednak, że jest to warte wysiłku.
Jeśli chodzi o chwyt, dwa dostarczone pokrętła są znakomite. Tak naprawdę nie trzeba używać okrągłego do H Pattern i cylindrycznego do sekwencyjnego, ale oba świetnie leżą w dłoni. Nie ma więc żadnych obaw.
Wrażenia podczas gry
Nadszedł czas, aby odpowiedzieć na palące pytanie: jak AB9 sprawdza się jako shifter? W dwóch słowach: jest wyjątkowy. Przejście z mechanicznej manetki, takiej jak HGP Moza lub ClubSport SQ V1.5 Fanatec, na aktywną, dodaje tak wiele informacji zwrotnych do wrażeń z jazdy, że nie będziesz już używać manetki sterowanej czujnikiem.
Zmiana biegów jest dosłownie autentyczna, jak w prawdziwym samochodzie. W trybie H Pattern można poczuć, jak biegi ustawiają się lub klikają w skrzyni biegów. W trybie sekwencyjnym słynne „brzęknięcie”, gdy pociągasz lub pchasz drążek, aby zmienić bieg, jest obecne z tak dużym sprzężeniem zwrotnym i wyczuciem. Jak wspomniałem wcześniej, jest to wyjątkowe i niemal ekscytujące w pełnym trybie wyścigowym. W rzeczywistości każdy, kto jeździ na torze z samochodami wyścigowymi, wie, o czym mówię, i jest to dokładnie to samo uczucie z AB9. A wszystko to jest możliwe dzięki oprogramowaniu sterującemu silnikami elektrycznymi.
Zastanawiam się, dlaczego producenci urządzeń peryferyjnych do symulatorów wyścigowych, tacy jak Fanatec, SimLab czy Simucube, nie wpadli na pomysł opracowania aktywnego shiftera. Po prostu, to zmienia zasady gry dla tych, którzy jeżdżą z trzema pedałami.
Jednak nie wszystko w tym urządzeniu jest idealne i jest jeden punkt, do którego trzeba się przyzwyczaić, a mianowicie sama zmiana biegów. W konwencjonalnym shifterze biegi są oddzielone szyną, która zapobiega wrzuceniu niewłaściwego biegu. W AB9 zajmuje się tym jeden z silników. Na początku będziesz czuć drogę przez biegi, jak w samochodzie z płukaną skrzynią biegów. Ale z czasem stanie się to naturalne dzięki pamięci mięśniowej.
Kompatybilność
Jeśli chodzi o kompatybilność, Active Shifter, czyli AB9, jest obsługiwany przez znaczną część dostępnych obecnie na rynku gier wyścigowych. Lista nie jest kompletna, ale najbardziej znane z nich to.
Jeśli chodzi o platformę, cóż, jest to tylko Windows PC. Nie należy również oczekiwać kompatybilności z konsolami, zwłaszcza w przypadku produktu, który nie ma wielu kilometrów na zegarze.
Stosunek jakości do ceny
Przejdźmy teraz do ceny. W zależności od konfiguracji symulatora wyścigowego, Active Shifter będzie kosztować 50 lub 650 euro. 50 euro, jeśli masz już AB9 w swoim symulatorze lotu, i 650 euro, jeśli zdecydujesz się kupić całość. Z czysto symulacyjnego punktu widzenia jest to drogie, nie zamierzam kłamać. Ale jeśli jesteś fanem latania samolotami i samochodami, myślę, że jest to warte swojej ceny, ponieważ AB9 jest, szczerze mówiąc, wszechstronną bazą.
Mój werdykt
Co sądzę o AB9 jako Active Shifter? Dla fanów konfiguracji z trzema pedałami jest to zmiana gry. Realizm zapewniany przez to urządzenie zaciera granicę między prowadzeniem symulatora a prowadzeniem prawdziwego samochodu. Zanurzenie jest niemal całkowite, pod każdym względem.
Ma to jednak swoją cenę, dosłownie. To urządzenie jest drogie, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że grupa docelowa nie jest duża. Jeśli chodzi o mnie, uważam, że jest to doskonała inwestycja, jeśli interesujesz się symulacją lotu i wyścigami. Ale jednocześnie zużycie podstawy może zniechęcić niektórych nabywców, ponieważ silniki są stale używane w trybie zmiany biegów. W tej kwestii tylko czas pokaże.
0 komentarzy