Zaznacz stronę

Moza R5: Test i recenzja

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R5

Korzyści

  • Rozwijająca się baza napędu bezpośredniego 5,5 nm
  • Całkowicie aluminiowa obudowa
  • Kompaktowy rozmiar
  • Świetne wrażenia z jazdy

Wady

  • Niewielkie rozmycie przy ustawieniach fabrycznych
  • Raczej ograniczony ekosystem, zwłaszcza pod względem QR dla tej bazy

Nasza ocena: 9,6/10

Minęło zaledwie kilka lat, odkąd chiński producent urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych Moza Racing jest aktywna w segmencie, który tak bardzo kochamy. Jak wiadomo, świat wyścigów symulacyjnych jest bardzo konkurencyjny, a wiele marek działa od kilku lat – czasami ponad 20 lat w przypadku takich nazw jak Logitech , Thrustmaster lub Fanatec .

Oczywiście, aby dobrze prosperować na rynku, trzeba mieć doświadczenie w danej dziedzinie lub oferować produkty, które są innowacyjne i dobrze wycenione. Doświadczenie Moza Racing w tej dziedzinie pochodzi od firmy macierzystej, która opracowuje i sprzedaje stabilizatory do kamer. Siła Moza Racing tkwi jednak w innowacyjności i dość agresywnych cenach w porównaniu do konkurencji.

Wśród katalogu chińskiego producenta, który tak naprawdę nie jest tak obszerny jak u konkurencji, znajdziemy bazę wyraźnie ukierunkowaną na najpopularniejszy produkt Fanateca. To jest Moza R5 z momentem obrotowym 5,5 nm i jest zdeterminowany, aby odebrać udział w rynku CSL DD. W dalszej części przedstawię ci R5, podam jego mocne i słabe strony oraz powiem, co o nim myślę.

 

Główne i techniczne właściwości bazy

  • Podstawa DD rozwijająca 5,5 nm maksymalnego momentu obrotowego
  • Kompatybilny tylko z komputerami PC i jego grami symulacyjnymi
  • Konstrukcja aluminiowa z przemysłu lotniczego
  • Nieskończony kąt obrotu
  • Kompaktowy rozmiar wynoszący zaledwie 15,7 x 12,4 x 17,4 cm
  • QR z wyścigów samochodowych z bezprzewodowym połączeniem za kierownicą

 

Projekt

Podobnie jak w przypadku Fanateca i jego CSL DD (dostępnego w 2 poziomach mocy), podstawa R5 Moza Racing jest kompaktowa i lekka oraz ma taką samą konstrukcję jak R12, R9 i R3. Ogólny kształt tej podstawy, a raczej tych podstaw, przypomina kształt litery „. X „z wałem napędowym wychodzącym z przodu.

R5 jest całkowicie czarny, z białymi logo marki po bokach i z przodu. Muszę przyznać, że R5 i inne „małe” bazy od Moza Racing są inspirowane Fanatec CSL DD, przynajmniej jeśli chodzi o ich nadwozie. Ogólnie rzecz biorąc, jest piękny, dyskretny i będzie idealnie pasował do wielu konfiguracji symulatorów wyścigowych.

GT DD PRO

Montaż na zamówienie

Biorąc pod uwagę, że Moza R5 rozwija tylko 5,5 nm maksymalnego momentu obrotowego, można łatwo zamontować tę podstawę na meblach, takich jak biurko, za pomocą zacisku sprzedawanego przez chińskiego producenta. Zacisk ten lub „zacisk stołowy” ma postać płyty, do której od dołu przymocowana jest podstawa, oraz dwóch dużych śrub, które są umieszczone na meblu. Jeśli chodzi o stabilność, nie będzie się przesuwać, o ile zacisk zostanie prawidłowo przymocowany do stołu lub biurka.

Oczywiście R5 można zamontować na kokpicie, podwoziu lub stojaku za pomocą przedniej płyty. Moza szybko wyrobiła sobie markę w branży sim-racingowej, a praktycznie wszystkie jej produkty są kompatybilne z wieloma podwoziami sim-racingowymi.

W przypadku kierownic marki mamy QR zaczerpnięty od konkurencji, który jest mniej więcej taki sam jak ten używany przez Simagic . Szybko jednak zauważyłem, że ten QR jest specyficzny dla R5, a jeśli masz już starą kierownicę Moza, nie będzie można jej użyć na małej podstawie producenta. Szczerze mówiąc, nie rozumiem tej segmentacji własnego asortymentu, zwłaszcza jeśli chodzi o QR, który nieuchronnie ograniczy wybór jeźdźców, nie wspominając już o odstraszeniu niektórych z nich. Fanatec, na przykład, oferuje tylko jeden QR lub 2 wymienne dla wszystkich swoich produktów, od najtańszego podstawowego CSL DD do Podium DD2, który kosztuje rękę i nogę.

 

Produkcja i wykończenie

Biorąc pod uwagę silną konkurencję stojącą przed R5, chiński producent musiał użyć materiałów premium w swoim małym modelu bazowym. Obudowa wykonana jest z aluminium pochodzącego z przemysłu lotniczego, o doskonałej jakości wykonania i nieskazitelnym wykończeniu.

Matowy czarny kolor dominuje w tej bazie, z niewielkim połyskiem na części wału napędowego, która pasuje do QR. Po raz kolejny lakier jest pięknie wykończony, bez zadziorów i defektów.

 

Zapoznanie się z bazą

Nie mam zbyt wiele do powiedzenia na temat obsługi R5, biorąc pod uwagę, że jest to jednostka bazowa i będziesz jej dotykać tylko po to, aby ją zainstalować i włączyć. Jednak zastosowanie aluminium nie tylko optymalizuje pasywne chłodzenie silnika i elektroniki, ale także sprawia, że podstawa jest bardzo lekka. Na wadze, R5 waży zaledwie 3,5 kg, co stanowi dużą różnicę w porównaniu z 5,5 kg CSL DD, na przykład.

Jeśli chodzi o instalację kierownicy, QR jest bardzo skuteczny i łatwy w użyciu, czego można się spodziewać, biorąc pod uwagę, że jest inspirowany tymi używanymi w wyścigach samochodowych i jest praktycznie identyczny z systemem Simagic. Należy pociągnąć za pierścień, wyrównać kierownicę i zatrzasnąć ją na miejscu. Jest szybki, a połączenie jest niezaprzeczalnie jednym z najsolidniejszych, jakie testowałem.

GT DD PRO

Wrażenia podczas gry

Przejdę teraz do tego, jak czuje się ta mała baza Moza Racing. Przede wszystkim chiński producent zapewnia nam bardzo wszechstronny pakiet oprogramowania (Pit House), który pozwala nam dostosować i sparametryzować mniej więcej wszystkie zachowania podstawy DD. Mówię ci o tym, ponieważ domyślnie od czasu do czasu będziesz odczuwać pewne rozmycie podczas jazdy R5, szczególnie pod względem utraty przyczepności.

Po prawidłowym ustawieniu, R5 jest bardzo komunikatywny, z siłowym sprzężeniem zwrotnym, które jest zarówno delikatne, jak i dość potężne. Cóż, muszę przyznać, że 5,5 nm momentu obrotowego nie może się równać z R9 lub CSL DD z zestawem doładowania, ale nie może się równać z T-GT II i CSL DD z 5 nm.

Informacje zwrotne są precyzyjne, gdy masz swoje ustawienia, z komunikacją praktycznie wszystkiego, co robi samochód przed tobą, czy to wyboje, kolizje, zakręty, transfery masy i cała reszta. Szczerze mówiąc, R5 jest doskonałym konkurentem dla najlepszych w tym segmencie, a mianowicie CSL DD.

 

Kompatybilność

R5 to podstawka kompatybilna wyłącznie z platformą PC i jej symulatorami wyścigów. Nie będzie więc żadnych problemów z ACC, AC, iRacing czy nawet Forza Motorsport. Zauważysz jednak dość dziwne zachowanie w Forza Horizon 4 i 5, co jest całkowicie normalne, biorąc pod uwagę, że fizyka tych dwóch tytułów nie komunikuje się doskonale z podstawami Moza Racing. Nie martw się jednak, ponieważ wycieczka do Pit House i sterowanie w grze rozwiąże ten problem dość szybko.

Ekosystem Moza to zupełnie inna historia, ponieważ istnieje wyraźny podział produktów, zwłaszcza pod względem kierownic i ich QR. W rezultacie R5 nie będzie w stanie pomieścić na przykład starych kierownic GS lub CS, a moim zdaniem to prawdziwa szkoda.

GT DD PRO

Stosunek jakości do ceny

W zależności od preferowanego sklepu internetowego, cena detaliczna Moza R5 wyniesie około 350 euro, czyli dokładnie tyle samo, co 5 nm CSL DD. Biorąc pod uwagę cenę referencyjną, wyczucie R5 i jakość wykonania, jest to całkiem dobry stosunek jakości do ceny, gdy konfigurujesz konfigurację do wyścigów symulacyjnych.

 

Mój werdykt

Moza Racing R5 okazała się bardzo dobrą bazą do wykorzystania w wyścigach symulacyjnych, szczególnie dla zawodników, którzy pochodzą z konfiguracji napędzanej paskiem lub przekładnią. 5,5 nm momentu obrotowego to więcej niż wystarczająco, aby zapewnić dobry poziom immersji w praktycznie wszystkich dostępnych obecnie tytułach wyścigowych.

Baza ta ma jednak swoje ograniczenia, szczególnie jeśli chodzi o aktualizacje. Jeśli 5,5 Nm momentu obrotowego to dla ciebie za mało, nie będziesz miał innego wyboru, jak tylko przesiąść się na R9, co jest prawdziwą szkodą, zwłaszcza że Fanatec pozwala na ulepszenie CSL DD za pomocą zestawu doładowania.

Ale jeśli uważasz, że R5 będzie wystarczający, to możesz go wybrać bez zbytniego zastanawiania się.

gt dd pro

Moza R5

Bardzo dobra baza 5,5 nm

gt dd pro

Moza R5

Bardzo dobra baza 5,5 nm

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R16: Test i recenzja

Moza R16: Test i recenzja

Moza R16Korzyści Silnik Direct Drive rozwijający 16 nm momentu obrotowego Opcja montażu z przodu Doskonała...

Moza R12: Test i recenzja

Moza R12: Test i recenzja

Moza R12Korzyści Doskonała jakość wykonania Świetne wrażenia z jazdy Kompletne oprogramowanie Większy komfort dzięki...

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pin It on Pinterest

Sim Racing
GT DD PRO
GT DD PRO
GT DD PRO
gt dd pro
gt dd pro
Fanatec Clubsport DD+: Test i recenzja
Asetek Invicta bundle: test i recenzja
Asetek La Prima bundle : Test i recenzja
Asetek Forte Bundle: Test i recenzja
Moza R16: Test i recenzja
Moza R12: Test i recenzja
ZESTAWY FANATEC PONIŻEJ 400 EURO
This is default text for notification bar