Moza KS
Korzyści
- Kierownica premium dla Formuły
- Struktura metalowa
- 4 magnetyczne tylne łopatki
Wady
- Brak regulacji z kierownicy
- Struktura kompozytowa z włókna węglowego
Nasza ocena: 9,7/10
Chińska marka urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych Moza Racing Dosłownie pojawił się znikąd i trzeba przyznać, że w ciągu ostatnich 3 lat zaoferował nam całkiem niezły ekosystem. Katalog zawiera około 6 podstaw, kilka kierownic, 3 pedały i wiele innych akcesoriów do sim-racingu. Niektórzy z was mogą pomyśleć, że ten katalog blednie w porównaniu z tym z Thrustmaster lub Fanatec To prawda, ale nie powinniśmy też zapominać, że Moza jest w grze od około 3 lat, podczas gdy pozostała dwójka od ponad 20 lat. Więc…
Tak czy inaczej, Moza jest wyraźnie zdeterminowana, aby zdobyć udział w rynku od konkurencji, a to wszystko dla naszego dobra, ponieważ konkurencja oznacza wiele możliwości wyboru dla nas, jeźdźców, a także produkty, które będą niższe w cenie.
Kierownice Moza obejmują Kierownica KSktórą będę nazywał KS w dalszej części. Kierownica ta jest typowa dla Formuły, z charakterystycznym kształtem i specyficznymi funkcjami dla danej dyscypliny, takimi jak DRS, ASR itp. W tym artykule przedstawię tę kierownicę, omówię jej mocne i słabe strony oraz wyrażę swoją opinię.
Główne cechy techniczne kierownicy
- Specyficzna kierownica Formula
- Średnica 30 cm
- RevLED
- Łącznie 17 elementów sterujących z 4 aluminiowymi łopatkami
- Kompatybilność z Moza QR
- Bezprzewodowe lub fizyczne połączenie ze stacją bazową
- 2 łopatki bezpośrednie i 2 progresywne
- Kompatybilny z PC i Pit House
- Metalowa konstrukcja z kompozytem z włókna węglowego
Projekt
Konstrukcja KS opiera się na kierownicach Formuły/GT, z dość prostokątnym kształtem typowym dla tego sportu. Kierownica jest metalowa, ale pokryta skórą z włókna węglowego, która wygląda nieco tanio, muszę przyznać. Szczerze mówiąc, ta kierownica jest dość droga, a przy tej cenie (wrócę do tego poniżej) naprawdę chciałbym mieć włókno węglowe, a nie kompozyt plastiku, metalu i włókna węglowego.
Konstrukcja jest połączeniem prostoty i efektowności, przypominając raczej samochód wyścigowy. Praktycznie wszystkie elementy sterujące są podświetlane diodami LED w różnych kolorach, co bardzo mi się podoba, ponieważ pozwala mi szybko zlokalizować przycisk, którego chcę użyć. Niektórym jednak się to nie spodoba i jest to zrozumiałe. Podsumowując, myślę, że ta kierownica wygląda świetnie i będzie dobrze pasować do wielu konfiguracji symulatorów wyścigowych.
Montaż na zamówienie
To koło jest montowane za pomocą Moza Racing QR z tyłu, który jest jednym z najlepszych na rynku. Połączenie między kołem a wałem napędowym jest jednym z najmocniejszych w tym segmencie, nie pozwalając na praktycznie żadne ugięcie po zamontowaniu.
Aby założyć lub zdjąć kółko z podstawy, wystarczy pociągnąć za pierścień, wyrównać kółko, a następnie zwolnić pierścień. Jest to proste, bardzo szybkie i łatwe, podobnie jak w samochodzie wyścigowym. Co więcej, nie masz systemu pinów, jak w podstawkach Fanatec / QR, gdzie musisz bardzo uważać, aby nie zgiąć małych metalowych prętów. W tym przypadku połączenie ze stacją bazową jest bezprzewodowe lub fizyczne, dzięki specjalnemu pierścieniowi.
Produkcja i wykończenie
Mimo że kierownica ma konstrukcję z włókna węglowego, jest ona niestety tylko trochę estetyczna. Strukturalnie, cała kierownica jest metalowa, ze wzmocnionym kompozytem włókna węglowego (w zasadzie plastikiem) i gumą TPE na uchwytach. Jest bardzo dobrze wykonany, a także bardzo dobrze wykończony i nie zauważyłem żadnych zadziorów, źle zmontowanych części ani niczego innego.
Moza oferuje produkty najwyższej jakości, a kierownica KS nie jest wyjątkiem. Guma TPE wygląda tanio, podobnie jak kompozyt węglowy, ale przynajmniej jest dobrze wykonana.
Obsługa kierownicy
Ergonomia kierownicy KS jest bardzo dobra, muszę przyznać, z wyjątkiem 2 przycisków, z którymi trzeba się trochę pogimnastykować, ponieważ są one umieszczone znacznie bardziej pośrodku niż inne. Są to S1 i S2Ten wybór lokalizacji jest celowy, aby umieścić drążki blisko palców. Cóż, nie jest źle, ale warto to odnotować.
Jeśli chodzi o resztę, kierownica jest bardzo łatwa do opanowania, a pozycja za kierownicą jest znacznie ciaśniejsza w okolicach 10:10, zamiast standardowych 9:15. Podczas długich sesji wyścigowych zauważyłem, że KS jest bardzo wygodny, co jest miłe.
Pozostałe elementy sterujące są idealnie rozmieszczone i łatwo dostępne w locie. To samo dotyczy łopatek, z tym wyjątkiem, że te bezpośrednie są nieco gąbczaste, co może spowodować pominięcie kilku szybkich zmian biegów.
Wrażenia podczas gry
Przejdę teraz do odczuć związanych z kierownicą Moza Racing KS. Już teraz pozycja rąk na kierownicy jest znacznie bardziej zbliżona do 10:10 niż zwykłej 9:15. Czy jest to złe dla wyścigów symulacyjnych? Nie, przynajmniej nie po kilku godzinach spędzonych z tą kierownicą. Muszę przyznać, że ta pozycja jest dość wygodna dla osób, które chcą się dobrze bawić np. na ACC.
Kierownica dobrze leży w dłoniach i zapewnia łatwy dostęp do praktycznie wszystkich elementów sterujących. Mówię praktycznie, ponieważ przyciski S1 i S2 znajdują się zbyt blisko środka ze względu na joysticki, więc będziesz musiał wykonać trochę gimnastyki kciukiem, aby do nich dotrzeć. Nic wielkiego, ale warto o tym wspomnieć.
Ta kierownica będzie idealnie pasować do wszystkich baz oferowanych przez Moza Racing, od R5 do R21, w tym tych środkowych. I myślę, że to normalne, biorąc pod uwagę, że to koło jest typowe dla Formuły, a wielu kolarzy uwielbia tę dyscyplinę, nie mając bardzo topowego setupu.
Jednak nie wszystko jest idealne z KS, szczególnie z łopatkami. Dostępne są 2 bezpośrednie manetki z czujnikami magnetycznymi i 2 analogowe (progresywne) manetki do sprzęgła, kontroli startu itp. Analogi są znakomite, nic dodać nic ująć. Z drugiej strony, dźwignice nie są zbyt czułe, co prowadzi do niektórych błędów w zmianie biegów, zwłaszcza gdy jesteś w F1 2022 i próbujesz zmienić biegi. Nie jest to bardzo restrykcyjny punkt ujemny, ale mimo wszystko istnieje.
Kompatybilność
KS jest kompatybilny ze wszystkimi prowadnicami łańcucha oferowanymi przez Moza Racing, dzięki doskonałemu systemowi Quick Release, który zapewnia wyjątkowo solidne połączenie z wałem napędowym. Co więcej, kierownica ta może być używana na innych podstawach za pomocą adaptera, co jest szczerze mówiąc dobrą rzeczą.
Jeśli chodzi o tytuły symulujące wyścigi, masz je wszystkie na PC, ponieważ ta kierownica jest praktycznie taka sama jak reszta katalogu Moza: kompatybilna tylko z komputerami z systemem Windows. To trochę wstyd dla konsolowych graczy wyścigowych, ale Moza ma nadzieję to zmienić w najbliższej przyszłości i faktycznie zaczęła od swojego pakietu R3, który jest kompatybilny z Xbox.
Stosunek jakości do ceny
KS kosztuje obecnie 299 euro, a jego cena spadła o 50 euro od czasu premiery. Trzeba przyznać, że stosunek jakości do ceny jest całkiem niezły, zwłaszcza biorąc pod uwagę jakość wykonania, możliwość dostosowania elementów sterujących i wytrzymałość tej kierownicy. Ma swoje drobne wady, takie jak konstrukcja z kompozytu węglowego zamiast włókna węglowego, ale nie ma się czym martwić.
Mój werdykt
Naprawdę podobały mi się moje sesje symulacyjne z Moza Racing KS. Ogólna jakość wykonania i wykończenia jest moim zdaniem bardzo dobra, z bardzo dobrą ergonomią, szczególnie podczas długich sesji symulacyjnych. OK, bezpośrednie palety są nieco miękkie i trzeba się do nich przyzwyczaić, ale to też nie jest powód do kichania.
Dużą przewagą tej kierownicy nad konkurencją od Fanatec jest jej cena. Sprzedaż za 40 euro mniej niż ClubSport Formula V2.5 X od FanatecKS z pewnością przypadnie do gustu wielu motocyklistom. W każdym razie, popieram. Nie jest idealna, ale spełnia praktycznie wszystkie wymagania dobrej kierownicy Formula.
0 komentarzy