Sim-racing na konsolach (Xbox i Playstation) staje się coraz łatwiejszy dzięki przyjęciu tych platform przez znane marki. Należą do nich producenci obecni na Playstation od wielu lat: Logitech i Thrustmaster, z całą gamą urządzeń peryferyjnych kompatybilnych z różnymi generacjami konsol Sony.
Ale nie tylko te dwie marki są obecne w tym segmencie rynku wyścigów symulacyjnych, ponieważ Fanatec oferuje również produkty działające zarówno na PC, jak i Playstation. Od podstaw, kierownic i pedałów, po manetki i hamulce ręczne – oferta Fanatec zaspokaja wszystkie potrzeby wirtualnych kierowców konsolowych.
Jak zapewne wiesz, sporty motorowe obejmują wiele dyscyplin. Fani sportów motorowych znajdą tu wszystko po trochu, w tym najważniejszą dyscyplinę, Formułę 1, i jej amerykańską odmianę, IndyCar, z samochodami, które mogą mieć mniejszą moc, ale są jeszcze szybsze w linii prostej. Są też rajdy, wyścigi wytrzymałościowe, wyścigi GT, drifting i tak dalej.
Biorąc pod uwagę, że sim-racing ma być jak najbardziej zbliżony do wyścigów samochodowych, istnieje również sprzęt wyścigowy dla praktycznie wszystkich dyscyplin wyścigów samochodowych. To prowadzi nas do dzisiejszego tematu: kierownic do symulatorów F1. Poniżej przyjrzymy się najlepszym kierownicom do wyścigów Formuły 1 na PS5.
#1 Le Fanatec ClubSport Kierownica F1 Esports V2
Fanatec jest znaczącym graczem w branży sim-racing, oferującym kompleksową gamę urządzeń peryferyjnych i sprzętu dla wszystkich wirtualnych dyscyplin sportów motorowych. Wśród kierownic w katalogu niemieckiego producenta znajduje się ClubSport F1 Esports V2, która posiada oficjalną licencję FIA.
Kierownica oparta jest na ramie z anodyzowanego aluminium o średnicy 27 cm. Uchwyty są wykonane z alcantary, a kierownica jest otwarta w dolnej części. Na płycie czołowej znajduje się 13 elementów sterujących, ekran OLED i RevLED, a dwie magnetyczne łopatki znajdują się z tyłu. Fanatec sprzedaje zestaw 6 łopatek (w tym 4 z włókna węglowego), jeśli chcesz ulepszyć tę kierownicę.
Ergonomia F1 Esports V2 jest doskonała do wyścigów Formuły 1, czego można się spodziewać, ponieważ kierownica jest oficjalnie licencjonowana przez FIA. Jedyny problem, jaki mam z kierownicą, to uchwyty z alcantary. Jest to z pewnością szlachetny materiał, ale wymaga rygorystycznej konserwacji, a podczas wyścigów należy również nosić rękawiczki, aby zwiększyć jego żywotność.
Przejdźmy do ceny detalicznej. F1 Esports V2 kosztuje 240 euro i jest kompatybilny z Playstation 5 i PC. W przypadku konsol Sony upewnij się, że masz kompatybilną podstawę Fanatec, taką jak CSL GT DD Pro lub ClubSport DD+.
#2 Kierownica Fanatec ClubSport Formula V2.5
Przejdźmy do kolejnej kierownicy od Fanatec, która jest przeznaczona do użytku w F1. Jest to ClubSport Formula V2.5, a także jej wariant X, który jest w 98% identyczny. ClubSport ma wyścigowy design, z płytą czołową z włókna węglowego o grubości 5 mm, aluminiową płytą tylną, perforowaną skórą na uchwytach i średnicą 27 cm.
Wizualnie kierownica jest dyskretna, z dwoma dominującymi kolorami: czarnym i białym. Czerń pokrywa całą kierownicę, podczas gdy biel kontrastuje z przyciskami i innymi elementami sterującymi. Mówiąc o elementach sterujących, jest ich w sumie 22, w tym 2 magnetyczne łopatki z tyłu. Łopatki te można rozbudować za pomocą specjalnego modułu Fanatec sprzedawanego oddzielnie, dodając łącznie 6 do kierownicy.
Ergonomia Formula V2.5 jest doskonała, z przyciskami, do których można dosięgnąć bez konieczności gimnastykowania rąk. Mały ekran OLED wyświetla przydatne informacje podczas wyścigu, takie jak włączony bieg, prędkość itp. Można go skonfigurować za pomocą kierownicy bezpośrednio na PS5, dzięki czemu można zmienić wyświetlacz w środku wyścigu. Z tyłu znajduje się QR2 firmy Fanatec, który jest obecnie standardem we wszystkich kierownicach i podstawach niemieckiej marki.
Zakończmy ceną: ClubSport Formula V2.5 kosztuje 359,95 euro, a jej wersja X kosztuje 369,95 euro, czyli 10 euro więcej. Różnica między nimi jest minimalna: czerwony zastępuje biały na panelu czołowym, a na uchwytach zamiast skóry otrzymujemy alcantarę, a do tego kompatybilność z Xbox. Ta kierownica jest idealna do wyścigów F1 na PS5, łącząc ergonomię, jakość wykonania i przede wszystkim cenę. Co więcej, kierownica ta jest kompatybilna z PS5, podobnie jak ClubSport DD+ i GT DD Pro, zapewniając doskonałe wrażenia z jazdy w symulatorach wyścigowych.
#3 Thrustmaster Ferrari SF-1000
SF-1000 od Thrustmaster to replika kierownicy Ferrari Formuły 1. Konstrukcja SF-1000 została zaczerpnięta bezpośrednio z kierownic, na których jest oparta, z płytą czołową z włókna węglowego, 25 elementami sterującymi, w tym 4 aluminiowymi łopatkami, centralnym 4,3-calowym ekranem wyświetlającym dane telemetryczne i otwieranym w dół kształtem, z diodą RevLED na górze.
Ta kierownica sygnowana przez Thrustmaster i Ferrari jest oszałamiająca wizualnie, znacznie zwiększając immersję wyścigową, zwłaszcza jeśli jesteś fanem Scuderia Ferrari. Uchwyty są wykonane z materiału typu TPU, który jest naprawdę bardzo niewygodny po długich sesjach symulacyjnych. Będziesz się pocić w kontakcie ze skórą, więc musisz nosić rękawiczki, jeśli zamierzasz ścigać się z tą kierownicą przez długi czas.
Przejdźmy do reszty konfiguracji. SF-1000 jest kompatybilny z PS5, ale jeśli chodzi o podstawy, masz tylko T598, który ma napęd bezpośredni, a reszta gamy Thrustmaster ma tylko napęd pasowy. Możesz mi powiedzieć, że T818 ma napęd bezpośredni z dobrym silnikiem, ale nie jest kompatybilny z konsolą Sony. Co nie pozostawia dużego wyboru w Thrustmaster dla wciągających wyścigów F1, a to trochę szkoda, ponieważ ten producent ma świetną historię w grach, a także SF-1000 sprzedający się za jedyne 400 euro.
#4 Kierownica Logitech RS Track Wheel + piasta RS Wheel Hub
Logitech od dawna zajmuje czołowe miejsce wśród urządzeń peryferyjnych do gier symulacyjnych, zarówno na konsole, jak i komputery PC. Szwajcarska marka była celem dla pilotów-amatorów, którzy chcieli skonfigurować symulator wyścig owy, aby mieć lepsze wrażenia niż z kontrolerami.
RS Track Wheel to kierownica typu bare-bones, która jest częścią katalogu Logitech dla bazy Direct Drive Pro Racing Wheel. Na ten katalog trzeba było długo czekać, ale lepiej późno niż wcale.
Oparta na aluminiowej ramie ze szczotkowanym wykończeniem, kierownica RS Track Wheel ma minimalistyczny design, z TPU wokół koła, płaską podstawą i otwartą górą. Muszę przyznać, że jest piękna, a przede wszystkim bardzo powściągliwa, podobnie jak kierownica Pro Racing, a podobieństwo też istnieje.
Aby z niej skorzystać, będziesz potrzebować piasty RS Wheel Hub, a także podstawy Pro Racing, ponieważ koło jest typu bare-bone. Cały pakiet będzie kosztował około 240 euro, w zależności od konfiguracji piasty, aby uzyskać kierownicę, która idealnie nadaje się do F1, a także GT, jeśli jesteś fanem tej dyscypliny. W katalogu Logitech, we współpracy z Momo, znajdują się również koła SIM GT-RACER 290, które są mniej więcej takie same pod względem konstrukcji, ale wykonane z innych materiałów.
Którą z nich wybrać?
Spośród 4 kierownic, którym właśnie się przyjrzeliśmy, tylko Logitech i Fanatec oferują realne opcje do symulacji wyścigów na PS5, a to dzięki ich wysokowydajnym podstawom Direct Drive, które są kompatybilne z konsolą Sony. Oferta Thrustmaster mogłaby być bardziej wciągająca, ale podstawy nie nadążają za konkurencją pod względem wydajności.
Jeśli chcesz świetnej kierownicy do wyścigów F1, myślę, że ClubSport Esports i Formula V2.5 są do tego idealne. Jeśli chodzi o ofertę Logitecha, jest ona bardziej skoncentrowana na GT, ale poradzi sobie również w Formule, jeśli jesteś już w ekosystemie szwajcarskiej marki.












0 komentarzy