FANATEC CLUBSPORT DD+
Korzyści
- Stały moment obrotowy 15 nm
- Metalowa konstrukcja klasy premium
- Kompatybilność z całym ekosystemem Fanatec
- QR2 Base Side standard
Wady
- Kompatybilność na papierze z PC i Playstation
- Cena, która w niektórych sytuacjach może być wysoka
Nasza ocena: 9,8/10
Niemiecka marka Fanatec jest obecna na rynku od ponad 20 lat, co daje jej nie tylko doskonałe doświadczenie w tej dziedzinie, ale także silną reputację w branży. Od pewnego czasu Fanatec jest uważany za lidera w dziedzinie konfiguracji symulatorów wyścigowych, zarówno w Europie, jak i na całym świecie. Produkty tej marki są wysokiej jakości, wydajne i mniej lub bardziej przystępne cenowo, jeśli wiesz, kiedy je kupić.
Co więcej, to właśnie Fanatec zdemokratyzował bazy Direct Drive dla zwykłych ludzi dzięki swoim napędom CSL DD o momencie obrotowym 5 nm i 8 nm. Wcześniej nie tylko trzeba było zapłacić małą fortunę za bazę DD, ale także trzeba było mieć doświadczenie, aby z niej korzystać. Dziś, dzięki licznym ofertom specjalnym na stronie niemieckiego producenta, można skonfigurować kompletny zestaw Fanatec za jedyne 500 euro, wliczając w to bazę DD. Będzie to model podstawowy, ale mimo wszystko DD.
Do niedawna oferta Fanatec obejmowała 2 segmenty: podstawowy z CSL DD i high-end z Podium DD1 i DD2. Jeśli chodzi o moc, mieliśmy 5, 8, 20 i 25 nm momentu obrotowego. Jednak wszyscy doświadczeni piloci przysięgają na bazy rozwijające się między 12 a 15 nm, które uważają za najlepsze miejsce w tym segmencie. Konkurenci Fanatec zauważyli tę lukę w ofercie niemieckiego giganta i oparli na niej swoją ofensywę. W rezultacie Fanatec stracił udział w rynku, ale to ma się zmienić wraz z wprowadzeniem na rynek ClubSport DD+ClubSport DD+ to baza Direct Drive o momencie obrotowym 15 nm, którą przedstawię poniżej.
Główne i techniczne właściwości bazy
- Podstawa z napędem bezpośrednim rozwijająca 15 nm stałego momentu obrotowego
- Oficjalna licencja na Playstation 4 i 5, kompatybilna również z PC
- Algorytm i sprzęt dla technologii FullForce dla maksymalnej immersji
- Podstawa QR2 Standardowy bok podstawy, ale kompatybilny z QR1
- Kompatybilny z całym ekosystemem Fanatec, a także z praktycznie wszystkimi grami wyścigowymi.
- Kąt obrotu ograniczony elektronicznie do 2520°, ale regulowany
- W pełni konfigurowalna podstawa za pomocą oprogramowania (komputer i/lub kierownica)
Projekt
Konstrukcja DD+ nie różni się zbytnio od jego mniejszego rodzeństwa, CSL DD. Jest to nadal cylindryczny kształt z całkowicie czarną obudową, logo Fanatec w kolorze białym na niektórych częściach i żebrach chłodzących.
Bazy Fanatec zawsze były stonowane, przynajmniej te najnowsze, a DD+ nie jest wyjątkiem. To urządzenie peryferyjne będzie idealnie pasować do każdej konfiguracji symulatora wyścigowego, niezależnie od używanej kierownicy. Kilka informacji: DD+ to mocniejszy wariant ClubSport DD (12 nm momentu obrotowego). Zauważalne różnice między nimi to przycisk zapłonu (niebieski dla DD+) i niebieski pierścień z tyłu, który jest żółty dla CS DD.
Montaż na zamówienie
Montaż DD+ opiera się na montażu ostatnich baz Fanatec, przynajmniej CSL DD. Masz więc opcję dolną za pomocą 3 szyn i nakrętek T (które są w pudełku) lub z 2 szynami, które są bokami podstawy (flank). Fanatec sprzedaje również zacisk stołowy specjalnie dla ClubSport DD i DD+, który można przymocować do mebli. Jednak nie poszedłbym tą drogą w przypadku ClubSport DD+, ponieważ nie zapominaj, że rozwija on 15 nm stałego momentu obrotowego, a to więcej niż wystarczająco, aby spowodować spustoszenie. Nadal jest to możliwe, jeśli ustawisz go na maksymalny moment obrotowy 8 nm.
Biorąc pod uwagę, że ten system montażu jest już obecny w innych podstawach Fanatec, nie będziesz miał większych problemów z wykonaniem tej operacji na kokpicie kompatybilnym z tym urządzeniem peryferyjnym.
Produkcja i wykończenie
Cała konstrukcja podstawy wykonana jest z metalu, co nadaje jej wygląd premium, a także oferuje dobry system chłodzenia silnika i elektroniki (pasywny), który naprawdę działa dobrze, ponieważ podstawa nigdy nie przekroczyła 33 ° C podczas moich sesji. Poza tym nie zauważyłem żadnych wad, zadziorów na metalu czy źle zmontowanych części. DD+ składa się z centralnej skrzynki, do której przymocowane są 2 pokrywy (przednia i tylna), oczywiście oprócz QR2.
ClubSport DD+ to urządzenie z najwyższej półki, bardzo dobrze wykonane i wykończone w bardzo wysokim standardzie. To przede wszystkim Fanatec i nie spodziewaliśmy się produktu, który został złożony, jak niektóre marki, które koncentrują się na wydajności.
Konfiguracja bazy danych
Ustawienia DD+ są dokładnie takie same jak te, które można znaleźć w innych bazach Fanatec, tj. za pośrednictwem kierownicy lub Fanatec Control Center i/lub Fanalab. Dostępne są praktycznie wszystkie standardowe ustawienia, w tym moc, kąt obrotu, moc siłowego sprzężenia zwrotnego, FFB, Damper itp. Produkty Fanatec oferują naprawdę wiele ustawień i to właśnie sprawia, że niemiecka marka urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych jest tak silna.
Wrażenia podczas gry
Mając wszystkie parametry na miejscu i kierownicę ClubSport na QR2, wyruszyłem na kilka torów, aby przetestować różne warunki z tą bazą. Tor, rajd, owal, a to tylko mała próbka.
Jeśli chodzi o odczucia, to czysta błogość, ponieważ nie tylko ta baza jest potężna (15 nm momentu obrotowego), aby pożegnać się z najmniejszą nutą przycinania, ale silnik ma wystarczająco dużo w brzuchu, aby zapewnić lekkie i duże efekty w tym samym czasie.
Z dobrą bazą Direct Drive, wszystko zależy od finezji efektów generowanych przez silnik graficzny, które zostaną przeniesione na dłonie. A DD+ ma finezję rzadko spotykaną na tym poziomie mocy. I to nie wszystko: czas reakcji tej bazy i jej wariantu 12 nm jest dwukrotnie szybszy niż w przypadku Podium DD1 lub DD2, flagowych baz Fanatec z najwyższej półki. To wiele mówi o pracy wykonanej przez niemiecką markę, a także wyjaśnia, dlaczego Fanatec był nieobecny w blokach startowych baz Direct Drive.
Kompatybilność
Na papierze, DD+ jest technicznie kompatybilne z dwiema najnowszymi konsolami Sony (PS4 i PS5), a także z PC. Ale jeśli masz kierownicę Fanatec dla Xbox, oczywiście z QR2 Wheel Side, będziesz w stanie sprawić, by działała na konsolach Microsoft. Jednak doświadczenie może być nieco dziwaczne ze względu na kontroler Xbox, który często jest temperamentny.
W przypadku innych urządzeń peryferyjnych Fanatec nie ma żadnych ograniczeń, o ile są to najnowsze produkty. To samo dotyczy gier wyścigowych.
Stosunek jakości do ceny
ClubSport DD+ jest wyceniony na prawie 1000 euro na stronie internetowej Fanatec, co jest z pewnością drogie, ale całkowicie uzasadnione. Jakość wykonania jest na najwyższym poziomie, godna innych produktów niemieckiej marki. Moc pozwala poczuć się jak za kierownicą prawdziwego samochodu wyścigowego. Jeśli chodzi o mnie, ClubSport DD+ oferuje doskonały stosunek jakości do ceny, zwłaszcza w porównaniu z konkurencją na tym samym poziomie mocy.
Mój werdykt
Niektórzy zawodnicy uważali, a nawet twierdzili, że Fanatec stracił swój płomień, że aura marki osłabła, stając się niczym więcej niż wrażeniem premium i osiągów. Wraz z nowymi modelami ClubSport DD i DD+, marka potwierdziła, że pozostaje celem dla każdego symulatora wyścigowego poszukującego niezawodnych, wydajnych i przede wszystkim wciągających produktów.
Ta baza jest po prostu idealna pod względem poziomu wydajności, co wielokrotnie potwierdziłem. Dzięki niemu można całkowicie zanurzyć się w symulacji wyścigów, z lekkimi i ciężkimi efektami, naturalnym wyczuciem kierownicy i ogromnymi wrażeniami. Cena może zniechęcić niektórych graczy, zwłaszcza że za dobrą kierow nicę i pedały LC trzeba będzie zapłacić co najmniej 600 euro, a za obudowę 500 euro, ponieważ nie zamierzasz montować DD+ na stole. Ale szczerze mówiąc, jest to warte swojej ceny!
0 komentarzy