Fanatec Gran Turismo DD Extreme
Korzyści
- Stały moment obrotowy 15 nm
- Kompatybilny z PS5, PC i potencjalnie Xbox
- Wciągające siłowe sprzężenie zwrotne i wyczucie
- Znacznie lepsze wykończenie niż w przypadku poprzednika (GT DD Pro)
Wady
- Kierownica o przeciętnej ergonomii, w niektórych przypadkach nawet przeciętnej
- QR2 Lite dostarczony z magazynu, ale mimo to wysoka wydajność
Nasza ocena: 9,8/10
Fanatec postanowił wrócić do gry i podbić inne marki na ich własnym terenie. Niemiecki gigant daje nam scenę w stylu MCU, w której Thanos decyduje się zabrać Rękawicę Nieskończoności i samemu wykonać zadanie.
Fanatec jest obecny w branży urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych już od jakiegoś czasu, a jego oferta obejmuje zarówno niższy, jak i wyższy segment. Tyle tylko, że od jakiegoś czasu konkurencja zauważyła tę lukę w Fanatecu i podjęła inicjatywę, by ją wypełnić. Skończyliśmy więc z bazami Simagic i Moza Racing, które wytwarzają ponad 15 nm momentu obrotowego, a Fanatec nie miał nic do zaoferowania swoim klientom w tej dziedzinie, z wyjątkiem CSL DD 8 nm lub Podium DD1 z 20 nm. To zarówno mało, jak i dużo dla kierowców poszukujących optymalnego momentu obrotowego na poziomie 15-17 nm.
Wraz z wydaniem ClubSport DD i DD+, rozwijających odpowiednio 13 i 15 nm stałego momentu obrotowego, Fanatec wbił się w ziemię. Niektórzy twierdzą, że te bazy są mniej wydajne niż konkurencja, ale nie można zaprzeczyć, że specjalny sos niemieckiej marki jest obecny w ich recepturze. Fanatec wypuszcza dziś Gran Turismo DD Extreme, nowy zestaw opracowany we współpracy z Polyphony Digital dla fanów legendarnej sagi gier wyścigowych na Playstation: Gran Turismo. Poniżej przedstawię ten pakiet, omówię jego mocne i słabe strony oraz wyrażę swoją opinię na jego temat.
Główne i techniczne cechy zestawu
- Podstawa rozwijająca 15 nm stałego momentu obrotowego
- Specjalna kierownica Gran Turismo o średnicy 30 cm
- Kompatybilny z PS5, PS4, PC i potencjalnie Xbox (z kilkoma zmianami)
- 4 tylne łopatki
- Kierownica pokryta w pełni zaokrągloną skórą wegańską (skóra ekologiczna)
- Dość duży ekran na płycie czołowej kierownicy (2,7 cala)
- Kompatybilność z całym ekosystemem Fanatec
- Niektóre elementy sterujące są podświetlane
Projekt
Konstrukcja GT DD Extreme jest, przynajmniej na podstawie, identyczna z ClubSport DD+, ponieważ ten pakiet wykorzystuje te same urządzenia peryferyjne. A ClubSport DD+ wygląda bardzo podobnie do CSL DD Pro. W rezultacie mamy bardzo specyficzny kształt podstawy, przypominający nieco literę X, z kilkoma różnicami w wymiarach.
DD+ jest większy i znacznie dłuższy niż DD Pro, włączając w to QR. Czarna sukienka doskonale komponuje się z tą bazą, podobnie jak kierownica. Konstrukcja kierownicy opiera się na GT DD Pro, ale jest jakościowo lepsza. Niestety nadal jest to plastik, ale tym razem lepszej jakości.
Ogólnie rzecz biorąc, ten GT DD Extreme jest stonowany, piękny i będzie idealnie pasował do każdej konfiguracji, może z wyjątkiem białego PS5.
Montaż na zamówienie
Podstawę można zamontować od dołu lub od boków, używając „nakrętek” dołączonych do opakowania. ClubSport DD+ to bazowy model klasy średniej, więc musiał zostać dopasowany do podwozia na kilka różnych sposobów. Zapomnij również o montażu tej podstawy na meblach, nawet jeśli Fanatec oferuje zacisk za prawie 100 euro. 15 nm to dużo jak na biuro.
Chociaż na powierzchni podstawy znajdują się punkty mocowania, nie są one przeznaczone do mocowania tego urządzenia od przodu, ale służą jako punkty kotwiczenia dla przyszłych akcesoriów Fanatec.
Montaż podstawy do kokpitu jest bardzo łatwy, jak zwykle w przypadku Fanatec, a wszystkie śruby i wkręty są dołączone do zestawu. Jeśli chodzi o kierownicę, mamy QR2 Lite Wheel Side w standardowej konfiguracji, co jest zaskakujące, zwłaszcza w cenie, w której pakiet jest sprzedawany. Niemniej jednak mogę zapewnić, że ten kompozytowy QR poradzi sobie z 15nm momentem obrotowym z silnika, więc nie ma problemu z bokiem.
Produkcja i wykończenie
W przypadku ClubSport DD+ jest to odlew aluminiowy, obrabiany na maszynach CNC. Wykończenie jest na najwyższym poziomie pod każdym względem, do czego przyzwyczaiły nas bazy Fanatec. Podstawa pod każdym kątem jest po prostu idealna, bez skaz i zadziorów. Wszystkie części, zwłaszcza osłony, są idealnie na swoim miejscu.
Kierownica nadal wykonana jest z kompozytowego tworzywa sztucznego, ale jej wykończenie jest lepsze niż w GT DD Pro. Nowa kierownica sprawia wrażenie przejścia na wyższy poziom, mimo że Fanatec z pewnością chciał użyć materiałów bardziej premium, ale jego współpracownik musiał się temu sprzeciwić.
Kierownica składa się z kilku części, które bardzo dobrze do siebie pasują. Z tyłu widać pewne luki, ale nie są one zbyt duże. Ogólnie rzecz biorąc, ten zestaw jest dobrze wykonany.
Zapoznanie się z pakietem
Nowa kierownica Gran Turismo ma średnicę 30 cm, w porównaniu do 28 cm w GT DD Pro. Całkowicie okrągła kierownica jest większa, dzięki czemu łatwiej ją chwycić, podobnie jak kierownicę prawdziwego samochodu. Imitacja skóry jest dobrej jakości i zapewnia lepszą przyczepność niż stosowana wcześniej guma.
Sterowanie obejmuje 11 przycisków, 4 łopatki (2 magnetyczne i 2 analogowe), zabawne przełączniki i drążki kierunkowe. To właśnie wtedy ergonomia staje się problemem. Blisko palców masz tylko część elementów sterujących, głównie zabawne przełączniki, a te są naprawdę niewyraźne i niezbyt przydatne podczas wyścigów. Przyciski, które są łatwe w użyciu i użyteczne, znajdują się z dala od palców.
Z drugiej strony, 4 łopatki z tyłu są łatwe do uchwycenia, co jest dobrą rzeczą. Co więcej, są one wykonane z anodyzowanego aluminium, które jest znacznie lepszej jakości niż plastik. Podsumowując, nowa kierownica ma lepszy chwyt niż stara, ale rozmieszczenie przycisków pozostawia wiele do życzenia.
Wrażenia podczas gry
DD Extreme to potężna baza, oferująca stały moment obrotowy 15 nm, czego nie można powiedzieć o konkurencji z Moza Racing czy Simagic. Siłowe sprzężenie zwrotne silnika jest niezwykle precyzyjne, co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę bogate doświadczenie Fanatec w branży.
Szczegóły, po prawidłowym ustawieniu podstawy, są realistyczne, bez rozmycia, zakłóceń czy czegokolwiek innego. To szaleństwo, zwłaszcza w takich tytułach jak Assetto Corsa czy Gran Turismo na PS5, choć DD Extreme zdecydowanie lepiej sprawdzi się na PC.
Mówiąc o tej platformie, baza ClubSport DD+ daje z siebie wszystko w rFactor lub iRacing, oferując maksymalną możliwą przyjemność z jazdy, wyraźnie lepszą niż Moza R16, Simagic Alpha i naprawdę, naprawdę blisko Podium DD1, który rozwija 5 nm więcej w maxi.
Kompatybilność
Na papierze zestaw GT DD Extreme jest kompatybilny z PC i Playstation (4 i 5), czego można się spodziewać, biorąc pod uwagę, że w nazwie ma Gran Turismo. Można jednak potencjalnie korzystać z bazy na konsoli Xbox, pod warunkiem posiadania kierownicy kompatybilnej z konsolą Microsoftu, a także nowego QR2. Muszę jednak powiedzieć, że ta kompatybilność może być czasami kapryśna, w zależności od tytułów sim-racingowych. Ale w tych dużych powinien działać z rozcieńczonym sprzężeniem zwrotnym ze względu na oprogramowanie sterujące interfejsem.
Stosunek jakości do ceny
Cena tego zestawu na stronie Fanatec wynosi 1300 euro, a jego dostępność rozpocznie się 29 lutego 2024 r. Cóż, cena jest nieco wysoka, a niemiecka marka wyraźnie celowała w bardzo specyficzną grupę biegaczy. Co więcej, będziesz potrzebował pedalboardu, aby się nim cieszyć. Ale jednocześnie, pod względem odczuć, konkurencja nie może się równać z GT DD Extreme, co moim zdaniem czyni go bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny.
Mój werdykt
Co więcej można powiedzieć o nowym GT DD Extreme? Śmiało i kupuj! Ten zestaw jest jednym z najlepszych w swoim segmencie i potencjalnie najlepszym według pewnych kryteriów.
Fanatec naprawdę mocno uderzył z nową bazą ClubSport DD+, a to pokazuje jego determinację do odzyskania tronu. Jeśli jesteś runnerem Playstation i PC, polecam ten zestaw, ponieważ nie znajdziesz nic lepszego na konsolach. Co więcej, można go używać na konsoli Xbox, oczywiście z kompatybilną kierownicą, ale z nieco osłabionym sprzężeniem zwrotnym w porównaniu z PS5, a zwłaszcza z PC.
0 komentarzy