Moza 21
Korzyści
- Doskonała jakość wykonania
- Maksymalny moment obrotowy 21 nm
- Potężny i wysoce komunikatywny powrót
Wady
- Wymaga kilku regulacji, aby działał idealnie
Nasza ocena: 9,8/10
Jeśli cofniemy się o 2 i pół roku, a może nawet nieco dłużej, chiński producent urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych Moza Racing był praktycznie nieznany zawodnikom na całym świecie. Trzeba przyznać, że pojawienie się znikąd i bezpośrednie zaproponowanie 2 topowych podstawek Direct Drive(R16 i R21) nie wygląda zbyt dobrze, nawet jeśli twoje produkty są doskonałe. Jak myślisz, kto zaryzykowałby porządną sumę na zupełnie nowe urządzenie do wyścigów symulacyjnych od producenta, którego nikt nie zna? Prawidłowa odpowiedź brzmi: niewiele osób.
Tyle tylko, że Moza był zdeterminowany, aby podbić serca, a także konfiguracje, zawodników wyścigów symulacyjnych i muszę powiedzieć, że mu się to udało. Przenosząc się do początku 2024 roku, katalog chińskiego producenta obejmuje 6 baz Direct Drive, 6 kierownic, 3 zestawy korbowe i wiele innych akcesoriów do symulatorów wyścigowych. Jeśli chodzi o mnie, to nie jest źle, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że Moza była nieznana w grze około 3 lata temu.
Podstawy sprzedawane przez chińskiego producenta obejmują R21 który reprezentuje szczyt zakresu z 21 nm maksymalnego momentu obrotowego. Do jakich konkurentów na rynku wyścigów symulacyjnych skierowana jest ta baza? Fanatec oczywiście! Wraz z premierą CSL DD w rozsądnej cenie, trzeba powiedzieć, że niemiecki gigant wyścigów symulacyjnych umieścił cel na swoich plecach i każdy chce zająć jego miejsce. Czy R21 będzie w stanie konkurować z Podium DD1 lub DD2? Tego właśnie się dowiemy.
Główne i techniczne właściwości bazy
- Silnik Direct Drive rozwijający 21 nm maksymalnego momentu obrotowego
- Cała konstrukcja wykonana ze stopu aluminium
- 18-bitowy koder
- QR wywodzący się z wyścigów samochodowych
- Kompatybilny z Pit House i wieloma urządzeniami peryferyjnymi z katalogu Moza
- Zintegrowany system ochrony, który wyłącza silnik, gdy zdejmiesz ręce z kierownicy
Projekt
Nie jest to zaskakujące, przynajmniej dla osób niezaznajomionych z produktami Moza, R21 wygląda bardzo podobnie do R16. Jest to bardzo charakterystyczna cecha baz Moza: wszystkie są mniej lub bardziej identyczne, w zależności od zakresu kursu.
Rezultatem jest elegancki design z ostrymi, narysowanymi liniami. Moza nazywa to „designem supersamochodu” i muszę przyznać, że rzeczywiście tak jest. Podstawa ma wiele kątów prostych, tak jak w samochodzie wyścigowym. Sukienka jest błyszcząco czarna, z kilkoma logotypami tu i ówdzie. Ogólnie rzecz biorąc, jest piękny, ale wiem, że nie spodoba się każdemu. W każdym razie, design jest elementem subiektywnym, więc…
Montaż na zamówienie
R21 można zamontować na trzy różne sposoby: od dołu za pomocą 4 śrub M6, z boków, również za pomocą śrub M6, oraz od przodu za pomocą zestawu sprzedawanego oddzielnie przez Moza. Ta podstawa jest mniej lub bardziej kompatybilna ze wszystkimi kokpitami dostępnymi na rynku, o ile kupujesz od producenta znanego i renomowanego z oferowania dobrych, a nawet bardzo dobrych obudów.
A dla tych, którzy zastanawiają się, czy możliwe jest zamontowanie R21 na stojaku lub wsporniku kierownicy, nawet o tym nie myśl, ponieważ podstawa wytwarza 21 nm momentu obrotowego, a to wystarczy, aby rozerwać całość. Dotyczy to również mebli.
Produkcja i wykończenie
Biorąc pod uwagę, że R21 jest R W najwyższej klasy bazie Moza Racing jesteśmy traktowani jak najlepsi w branży. W menu: stop aluminium we wszystkich elementach. Pozwala to utrzymać stosunkowo niską wagę (na wadze waży prawie 9 kg) i optymalizuje chłodzenie silnika i elektroniki, ponieważ aluminium jest dobrym przewodnikiem ciepła.
Wykończenie jest wzorowe. Nasza podstawka nie ma żadnych wad produkcyjnych i mogę to potwierdzić po dokładnym sprawdzeniu całego urządzenia peryferyjnego. Wszystkie części są obrabiane z milimetrową precyzją, dzięki czemu w zespole nie ma żadnych szczelin.
Zapoznanie się z bazą
Podstawa nie jest aż tak duża, jeśli weźmiemy pod uwagę, że silnik rozwija 21 Nm momentu obrotowego. R21 mierzy 33 x 17 x 13 cm i waży około 9 kg. Jest dość ciężki, ale montaż podstawy jest stosunkowo łatwy, jeśli zdecydujesz się na montaż dolny. Jeśli planujesz zamontować podstawę bokiem lub od przodu, radziłbym na wszelki wypadek poprosić o pomoc przyjaciela lub krewnego.
Wszystkie złącza znajdują się z tyłu, a QR z przodu. Ten ostatni jest po prostu jednym z najlepszych obecnie dostępnych na rynku, podobnie jak Simagic, do którego jest uderzająco podobny (dla przypomnienia, jest praktycznie taki sam).
Wrażenia podczas gry
Chciałbym teraz przyjrzeć się temu, jak czuje się baza Moza Racing R21. Przede wszystkim musisz przejść przez Pit House (oprogramowanie, które konfiguruje urządzenia peryferyjne Moza), aby dostroić płytę bazową, ponieważ w domyślnej konfiguracji przesyła ona zbyt wiele informacji do kierowcy, z pewnym rozmyciem.
Po dostrojeniu ustawień natychmiast zauważysz, że moment obrotowy 21 nm jest obecny, zwłaszcza jeśli zwiększysz moc do ponad 75%. Ale szczerze mówiąc, warto, zwłaszcza dla doświadczonych kierowców szukających bazy, która zapewni wszystkie szczegóły wyścigu.
Od zmian trajektorii, utraty przyczepności, wybojów i kolizji, wyczucia asfaltu pod oponami i całej reszty, ta baza jest niezwykle komunikatywna, niezależnie od tego, czy chodzi o najdrobniejsze szczegóły, takie jak gruz, który można znaleźć na torze, czy uderzenia, które otrzymujesz, gdy uderzasz w ścianę z prędkością ponad 100 km/h z boku samochodu. To czysta radość, zwłaszcza dla profesjonalistów.
Jednak nie wszystko jest różowe z R21. Cóż, tak, jest, ale nie wtedy, gdy pochodzisz ze znacznie mniej potężnej bazy. Jeśli twoja stara konfiguracja obejmowała bazę rozwijającą się poniżej 12 nm, radziłbym ustawić moc R21 na zakres od 30 do 50% i to przez długi czas. Każda wartość powyżej 50% będzie wymagała znacznego wysiłku ze strony użytkownika, aby obrócić kierownicę.
Kompatybilność
R21 jest kompatybilny tylko z platformą PC, podobnie jak praktycznie cała gama baz Moza Racing, z wyjątkiem R3. Wybór ten jest uzasadniony z tego prostego powodu, że tylko komputery (PC) są w stanie wydobyć maksymalną wydajność z tej bazy danych.
Jeśli chodzi o symulatory wyścigowe, to mamy wszystkie te, które są na PC, czyli AC, ACC, iRacing i całą resztę. Lista jest długa, a z tą bazą nie będziesz miał tylu problemów. Będziesz jednak musiał spędzić trochę czasu w Pit House, aby znaleźć swoje ustawienia.
Stosunek jakości do ceny
U autoryzowanego dystrybutora Moza Racing we Francji, model R21 można wymienić za 1099 euro z VAT, co szczerze mówiąc nie jest zbyt wygórowaną ceną. Jego cena została obniżona, ponieważ w momencie premiery była o 200 euro wyższa.
Uważam, że za 1100 euro oferuje bardzo dobry stosunek jakości do ceny, a jakość wykonania jest po prostu wzorowa. Muszę przyznać, że przed R21 nie ma zbyt wielu osób, poza jedną… Fanatec Podium DD1 który kosztuje 1000 euro, lub Simagic Alpha Ultimate 23 nm, która kosztuje 1 149 euro.
Mój werdykt
Wraz z wprowadzeniem na rynek modelu R21, Moza dokonała majstersztyku, oferując najwyższej klasy bazę, konkurując z czołowymi przedstawicielami branży w swoim segmencie. Ale z ceną początkową wynoszącą 1300 euro, R21 nie był zbyt dobrze pozycjonowany pod względem ceny i na szczęście Moza poprawiła sytuację, obniżając cenę o 200 euro.
Jeśli szukasz jednej z najlepszych baz dostępnych na rynku, R21 jest zdecydowanie warta rozważenia, nawet pomimo dość ograniczonego ekosystemu w porównaniu do konkurencji. Silnik jest przyjemny w użyciu na torze, a Pit House umożliwia precyzyjne dostrojenie dla najbardziej wymagających kierowców.
Biorąc pod uwagę godziny spędzone z tą bazą, mogę ją polecić bez najmniejszego wahania. Moza jest na dobrej drodze, aby wyrobić sobie markę i udział w rynku wyścigów symulacyjnych, i nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, co firma przygotowała dla nas w nadchodzących latach.
0 komentarzy