Moza ES
Korzyści
- Kilka w pełni konfigurowalnych elementów sterujących
- Wysokiej jakości wykończenie i materiały
- Doskonała ergonomia
Wady
- Kompatybilny tylko z platformą PC
- Niekompatybilne z podstawkami R16 i R21
Nasza ocena: 9,8/10
Od czasu pojawienia się pierwszych urządzeń peryferyjnych do wyścigów symulacyjnych, chiński producent Moza Racing robi wszystko, co w jej mocy, aby odebrać udział w rynku markom obecnym w tym segmencie od wielu lat. Trzeba przyznać, że to nie lada wyczyn, zwłaszcza gdy ma się do czynienia z Fanatec który jest uważany za Go-To za wrażenia, jakość wykonania i przystępną cenę.
W ciągu około 3 lat firma Moza wyrobiła sobie markę w branży wyścigów symulacyjnych dzięki wysokiej jakości produktom, dbałości o szczegóły, a przede wszystkim doskonałym postępom w technologii wyścigów symulacyjnych, w szczególności w zakresie silników elektrycznych w bazach Direct Drive. Obecnie oferta Moza jest szeroka i wszechstronna, z czymś na każdą kieszeń, czy to pod względem kierownic, pedałów, podstaw czy akcesoriów do sim-racingu.
Wśród kierownic oferowanych przez chińskiego producenta mamy m.in.ES który reprezentuje podstawową gamę produktów Moza. Kierownica ta znajduje się w zestawach R3 i R5, a poniżej przyjrzymy się jej bardziej szczegółowo.
Główne cechy techniczne kierownicy
- Płaskie koło zamachowe o średnicy 28 cm
- Rama ze stopu aluminium ze skórzanym wykończeniem
- Łącznie 22 elementy sterujące z 2 łopatkami zamontowanymi z tyłu
- Dostępne w 3 wersjach lub “modach”: w pełni okrągłe, z płaskim dnem i w stylu Formula.
- Kompatybilny z R5 i R9 V2 dzięki Moza QR
- RevLED w górnej części panelu przedniego
- Tylko kompatybilny z PC
Projekt
Trzeba przyznać, że kierownica ES jest dość prosta, z dwoma dominującymi kolorami: szarym i czarnym. Elementy sterujące są rozmieszczone na płycie czołowej, z czarnymi przyciskami na białym tle.
Jedynymi krzykliwymi kolorami na tej kierownicy są diody LED RevLED. Szczerze mówiąc, uważam, że ta kierownica jest sukcesem pod względem wzornictwa, zwłaszcza z łopatkami z tyłu, które przy okazji są dobrej wielkości. Podstawowa wersja ma płaskie dno, ale możesz mieć ES całkowicie okrągły lub w stylu Formula, to zależy od Ciebie.
Montaż na zamówienie
Kierownica ta jest kompatybilna z bazami Moza Racing z niskiej i średniej półki, a mianowicie R5 i R9 V2, wykorzystując legendarny QR chińskiej marki. Aby dopasować kierownicę do jednej z podstaw producenta, wystarczy pociągnąć za pierścień, wyrównać kierownicę, a następnie zwolnić pierścień, gdy kierownica znajdzie się na miejscu.
Jeśli chodzi o QR, jest on dostarczany z kierownicą, więc nie trzeba nic z nią robić. Układ ten ma zastosowanie do wszystkich trzech wariantów ES, tj. okrągłego, z płaskim dnem i typu Formula.
Produkcja i wykończenie
Mimo że ES jest kierownicą klasy podstawowej, Moza nie skąpiła na materiałach. Rama wykonana jest w całości ze stopu aluminium, dzięki czemu koło jest zarówno wytrzymałe, jak i lekkie. Co więcej, kierownica dookoła jest pokryta skórą, co nadaje jej ekskluzywny charakter.
Ta kierownica jest bardzo dobrze wykonana i to samo dotyczy wykończenia. Konstrukcja jest monocoque, z plastikową obudową wszystkich elementów sterujących i przycisków. Nawet materiał (plastik) jest bardzo dobrze wykonany, bez zadziorów. Szczerze mówiąc, chylę czoła przed Moza Racing za ich dbałość o szczegóły. ES to świetnie wykonana kierownica o nieskazitelnym wykończeniu.
Obsługa kierownicy
Przy średnicy 28 cm, ES jest kołem, które jest łatwe w obsłudze dla tych, którzy są przyzwyczajeni do nieco mniejszych kół. Reszta zawodników będzie potrzebowała trochę czasu na dostosowanie się, ale nic poważnego.
Ergonomia ES jest bardzo dobra, głównie ze względu na fakt, że kierownica ma tylko 28 cm średnicy. Przyciski i elementy sterujące są dobrze rozmieszczone na panelu przednim, bardzo blisko dłoni i palców. Nie będziesz miał żadnych problemów z używaniem ich w pełnym trybie wyścigowym, a czują się po prostu dobrze. Na przykład nie uzyskasz gąbczastego wyczucia niektórych przycisków na kierownicy KS, co jest szczerze mówiąc dziwaczne w przypadku kierownicy, która jest o połowę tańsza od KS. Tylne łopatki są dobrej wielkości i bardzo dobrze rozmieszczone. Są one jednak mechaniczne, a nie magnetyczne, ale klikają i działają bardzo dobrze, czego nie można często powiedzieć o tych z KS.
Wrażenia podczas gry
Jeśli chodzi o wrażenia dotykowe Moza ES, to naprawdę nie jest źle w swoim zakresie. Pominięto szereg zaawansowanych technologicznie funkcji, takich jak magnetyczne łopatki i ekran, ale jest to warte swojej ceny.
W strukturze mamy 22 przyciski, które można w pełni skonfigurować, ale tylko za pośrednictwem oprogramowania Moza, a mianowicie Pit House. Przyciski te mogą być używane do wielu funkcji, takich jak wycieraczki przedniej szyby, radio, doły itp. Z drugiej strony, nie będzie to aż tak przydatne, biorąc pod uwagę, że ES ma 28 cm średnicy w standardowej konfiguracji, co jest nieco za małe na przykład do wyścigów GT.
Wybór średnicy został podyktowany przede wszystkim bazą, która będzie w stanie pomieścić tę kierownicę, a mianowicie R5 w standardowej konfiguracji. Chociaż ES jest technicznie kompatybilny z R9 V2, ta kierownica została opracowana tak, aby idealnie współpracować z małą bazą R5 Moza Racing i jej momentem obrotowym 5,5 nm. Można jednak zdecydować się na mod okrągłej kierownicy o średnicy 30 cm.
Warto zauważyć, że ES jest wyposażony w bardzo praktyczny i dobrze widoczny RevLED w górnej części płyty czołowej, co znacznie przyspiesza zmianę biegów. Bardzo podobał mi się czas spędzony z tą kierownicą pod względem jej kształtu, ergonomii i chwytu.
Kompatybilność
Kierownica ta jest kompatybilna z praktycznie wszystkimi podstawkami Moza Racing niskiej i średniej klasy, z wyjątkiem podstawek najwyższej klasy (R12, R16 i R21). Jeśli o mnie chodzi, można się tego spodziewać, ponieważ ES to niedrogie koło, które jest przeznaczone głównie dla przeciętnego i / lub początkującego rowerzysty.
Jeśli chodzi o symulatory wyścigowe, nie będzie z nimi żadnych problemów, o ile poświęcisz trochę czasu na skonfigurowanie przycisków i elementów sterujących w swoim symulatorze. Co prowadzi nas do kwestii kompatybilności z platformami: ta kierownica będzie działać tylko na PC, podobnie jak bazy Moza Racing, z wyjątkiem R3, która jest kompatybilna z Xbox.
Stosunek jakości do ceny
Wyceniony na 149 € z VAT, Moza ES oferuje bardzo dobry stosunek jakości do ceny, zwłaszcza w porównaniu z konkurencją od Fanatec z jego CSL. Niemiecki gigant simracingowy oferuje 2 tańsze opcje niż Moza ES, ale te koła są wykonane z tworzywa sztucznego.
Dzięki aluminiowej ramie, skórze, QR klasy zawodniczej i wysokiej konfiguracji przycisków, Moza ES jest po prostu doskonałą kierownicą w swojej cenie i jak już wspomniałem, nie znajdziesz nic lepszego od konkurencji.
Mój werdykt
Ta kierownica Moza ES jest po prostu idealna, jeśli o mnie chodzi, zwłaszcza jeśli szukasz taniej kierownicy, która pomoże ci poprawić czasy w wyścigach symulacyjnych. Dzięki skrupulatnej ergonomii, bardzo czułym łopatkom (mimo że są mechaniczne), stonowanemu wzornictwu i dostępności w 3 wariantach, Moza ES jest wyraźnie tutaj, aby podbić serca i konfiguracje zawodników na całym świecie.
Co prawda ma swoje wady, w szczególności kompatybilność tylko z 2 bazami Moza (R5 i R9 V2) oraz fakt, że nie można jej skonfigurować / sparametryzować w locie na torze, ale hej, to wciąż koło za 150 euro. Nie znajdziesz nic lepszego, a nawet identycznego, od Fanatec. W rzeczywistości jedyne, które mogą się równać z ES w gamie CSL kosztują 50 euro więcej i wszystkie mają kompozytowy QR.
Jeśli chodzi o mnie, popieram Moza ES dla kierowców z ograniczonym budżetem. Idź dalej z zamkniętymi oczami.
0 komentarzy