FANATEC BMW M4 GT3
Korzyści
- Konstrukcja z kutego włókna węglowego
- Kierownica BMW opracowana dla M4 GT3
- Doskonała ergonomia
- QR2 Pro
Wady
- Bardzo wysoka cena za kierownicę
- Brak kompatybilności z konsolą Xbox
Nasza ocena: 9,7/10
Fanatec od wielu lat jest uważana za “Go-To” dla każdego, kto chce zbudować konfigurację do wyścigów symulacyjnych. Trzeba przyznać, że niemiecka marka ciężko pracowała, aby osiągnąć ten status, w szczególności poprzez rozszerzenie swojej oferty urządzeń peryferyjnych do sim-racingu.
Katalog niemieckiego giganta wyścigów symulacyjnych jest podzielony na 3 serie: CSL dla początkujących i niedzielnych kierowców ClubSport dla amatorów i półprofesjonalistów, oraz Podium dla elity. Jak można sobie wyobrazić, cena idzie w parze z zasięgiem i dotyczy to wszystkich produktów sprzedawanych przez Fanatec.
Niemiecka marka słynie z niekończącego się ekosystemu produktów, zwłaszcza kół. Jej katalog kół zawiera ponad 50 pozycji, rozłożonych na 3 gamy, i jasne jest, że znajdziesz coś dla siebie. Co więcej, wiele kół jest oficjalnie licencjonowanych lub współpracuje z prestiżowymi markami motoryzacyjnymi, takimi jak Sparco, Porsche i BMW.
Mówiąc o tym ostatnim, Fanatec opracował dywizję M od bawarskiego producenta specjalną kierownicę, która jest używana do wyścigów symulacyjnych, ale także w M4 GT3, które ścigają się w zawodach. Według mojej wiedzy, jest to pierwszy raz, kiedy taki sojusz został zawiązany, a jednocześnie wyprodukowano kierownicę takiego kalibru: Kierownica M4 GT3 została stworzona z myślą o symulatorach i wyścigach. Fanatec BMW M4 GT3. Dans ce qui suit, je vais vous présenter ce volant et vous dire ce que j’en pense.
Główne cechy techniczne kierownicy
- Kierownica kompatybilna z Playstation i PC
- 12 podświetlanych przycisków, 2 przełączniki obrotowe, 2 przyciski z tyłu kierownicy i 3 enkodery
- 2 magnetyczne łopatki z włókna węglowego w konfiguracji Push-Pull i 2 łopatki analogowe
- Kompletna konstrukcja z kutego włókna węglowego
- Jednocalowy ekran OLED
- Średnica 308 mm i prostokątny kształt
- QR2 Pro z tyłu
- Waga ok. 1,5 kg
Projekt
Konstrukcja M4 GT3 jest bardzo wyścigowa i trzeba przyznać, że bardzo piękna. Konstrukcja wykorzystuje kute włókno węglowe, co nadaje jej zapierający dech w piersiach wygląd. Jest więcej niż piękny: jest wspaniały.
Dość prostokątny kształt kierownicy jest bardzo charakterystyczny dla samochodów wyścigowych, zwłaszcza GT3. Logo BMW znajduje się pośrodku, otoczone przez podświetlane enkodery i przyciski.
Z tyłu M4 GT3 nie jest tak, jak w innych kierownicach Fanatec, gdzie tylna płyta jest przykręcona do konstrukcji kierownicy. W M4 GT3 wszystko jest jednoczęściowe i tego właśnie można oczekiwać od kierownicy tego kalibru.
Montaż na zamówienie
Istnieją dwie wersje zespołu M4 GT3: pierwsza używała złotego QR1, gdy kierownica została wydana około 2 lata temu. Jednak od czasu wydania QR2 Pro, Fanatec ulepszył szybkozłączkę M4 GT3.
Koło można zatem zamontować na dowolnej podstawie z bokiem podstawy QR2, po prostu pociągając za pierścień i wkładając koło do gniazda. Jednak szpilki nadal znajdują się po wewnętrznej stronie QR2, więc należy zachować ostrożność podczas wkładania koła. Nowa szybkozłączka Fanatec jest znacznie lepsza niż stara, zwłaszcza pod względem ruchu. Jednak szpilki mogą stanowić problem, a zwłaszcza powodować uszkodzenia urządzeń peryferyjnych.
Produkcja i wykończenie
Jest to produkt, którego cała konstrukcja została wykonana z kutego włókna węglowego. Od przedniej do tylnej płyty, nie zapominając o łopatkach, wszystko jest wykonane z kutego włókna węglowego. Taki wybór materiału został podyktowany prostym faktem, że kierownica ta jest używana w samochodach wyścigowych BMW M4 GT3. To nie jest replika w skali, nie. Jest to kierownica opracowana we współpracy z BMW do samochodów GT3, a także do wyścigów symulacyjnych.
Konstrukcja jest bardzo solidna, zaprojektowana z myślą o wyścigach samochodowych. A wykończenie jest ultra-premium (podobnie jak cena i ostrzegam, że będzie szokująca).
Jeśli chodzi o wykończenie, jest to czysty i prosty Fanatec, posypany warstwą BMW. Innymi słowy, jest doskonale wykończony, premium w każdym sensie. Chwyty nie są wykonane z alcantary lub skóry, ale z materiału, który zapewnia bardzo wysoki poziom przyczepności, bez potrzeby konserwacji.
Obsługa kierownicy
Średnica kierownicy M4 GT3 wynosi niecałe 31 cm (dokładnie 30,8 cm), a jej kształt jest bardzo charakterystyczny dla kierownic GT3. W rezultacie przyczepność jest bardzo dobra, zwłaszcza gdy zobaczysz rozmieszczenie elementów sterujących.
Z przodu znajduje się 12 przycisków rozmieszczonych wokół kciuków, dzięki czemu są one łatwo dostępne w środku wyścigu. Na poziomie palca wskazującego mamy 2 inne przyciski, a z tyłu kierownicy 4 łopatki, w tym 2 magnetyczne.
Nad uchwytami znajdują się 2 przełączniki obrotowe, a na płycie czołowej 3 enkodery. Ergonomia M4 GT3 jest doskonała, czego można oczekiwać od kierownicy używanej w zawodach BMW M4 GT3.
Wrażenia podczas gry
Gdy kierownica M4 GT3 znajdzie się na swoim miejscu, nie próbuj nawet instalować jej na czymkolwiek innym niż Podium DD2 lub przynajmniej DD1, ponieważ ten mały klejnot został zaprojektowany z myślą o maksymalnych wrażeniach z jazdy. Podstawa Podium albo nic. Tak więc, po zainstalowaniu i skonfigurowaniu kierownicy (jeśli chcesz, oczywiście), będziesz ścigać się na światowych torach z samochodami kategorii GT3, aby zmaksymalizować immersję.
Jeśli chodzi o wyczucie, jest ono doskonałe i szczerze mówiąc, nie spodziewałbym się niczego mniej po takiej kierownicy. Nawet jeśli to baza Podium DD2 wykonuje większość pracy, M4 GT3 również w znacznym stopniu przyczynia się do tego dzięki swojej wzorowej sztywności. Co więcej, jego wysoce intuicyjna obsługa pozwoli ci ustanowić błyskawiczne czasy okrążeń, bez odrobiny zamieszania przy wyborze polecenia.
Materiał na uchwytach zapewnia bardzo wysoki poziom przyczepności, nie powodując pocenia się dłoni. Nie twierdzę, że rękawice wyścigowe są niezbędne do jazdy z tą kierownicą, ale materiał wybrany przez Fanatec nadaje się do użytku zarówno w rękawicach, jak i bez nich, a także przez długi czas, w przeciwieństwie na przykład do Thrustmaster SF1000, gdzie rękawice wyścigowe są niezbędne, aby uniknąć pocenia się i zamiany kierownicy w łazienkę po prysznicu.
Kompatybilność
Ta kierownica jest kompatybilna ze wszystkimi podstawami oferowanymi przez Fanatec, pod warunkiem, że masz odpowiednią podstawę QR Base Side. Mówię to, ponieważ M4 GT3 został ulepszony o QR2, gdy ten ostatni został wydany. Pierwsze wersje kierownicy miały QR1 w kolorze złotym, więc trzeba było mieć QR1 Base Side, aby przymocować ją do podstawy. Mówiąc prościej: jeśli kupisz teraz nową kierownicę, otrzymasz QR2 Pro. Ale jeśli zdecydujesz się na kierownicę z drugiej ręki, może ona być wyposażona w QR1.
Jeśli chodzi o gry typu sim-racing, kierownicy tej można używać ze wszystkimi dostępnymi na PC i Playstation 4/5.
Stosunek jakości do ceny
Cena kierownicy BMW M4 GT3 na stronie Fanatec wynosi 1 499,95 euro, co czyni ją najdroższą kierownicą tej marki, jaką znam. Jej stosunek jakości do ceny jest szczerze mówiąc kiepski, zwłaszcza że katalog niemieckiej marki jest pełen doskonałych pozycji w znacznie niższych cenach.
Mój werdykt
M4 GT3 to wyraźnie elitarna kierownica, zaprojektowana w celu zaspokojenia pragnień symulatorów i kierowców wyścigowych bardzo specyficznej i niezbyt licznej grupy odbiorców. Spójrzmy prawdzie w oczy: za 1500 euro można kupić kompletną konfigurację Fanatec, jeśli kupisz ClubSport. Mais les gens qui peuvent se permettre un volant à 1 500 € sont à la recherche des facteurs wow, exceptionnel, unique et surtout compétition.
Co prawda pula nabywców jest bardzo ograniczona, ale istnieje. Fanatec nie będzie sprzedawał tych kierownic na pniu, ale zawsze znajdą się entuzjaści motoryzacji, którzy będą chcieli je mieć, czy to do ścigania się w salonie, czy na torze.
0 komentarzy